هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر هیجانات پیشرفت دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهرستان میبد در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. روش تدریس اکتشافی هدایت شده برای گروه آزمایشی و روش تدریس متداول برای گروه گواه به کار گرفته شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه هیجانات پیشرفت، فرم دانشآموزان ابتدایی و برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان دادند که روش تدریس اکتشافی هدایت شده تأثیری چشمگیر بر لذت حضور در کلاس درس ریاضی دارد. همچنین، روش تدریس اکتشافی هدایت شده موجب افزایش معنادار لذت انجام دادن تکلیف ریاضی و کاهش معنادار اضطراب انجام دادن تکلیف در گروه آزمایش شد. نتایج دیگر پژوهش همچنین نشان داد که روش تدریس اکتشافی هدایت شده سبب افزایش لذت در زمان امتحان ریاضی و کاهش اضطراب در امتحان این درس میشود و روش تدریس اکتشافی هدایت شده میتواند بهمثابه یک روش مداخلهای مفید برای سازماندهی هیجانات پیشرفت دانشآموزان به کار رود.
Mer’ati A R, Barzegar Bafrooi M. The Impact of Guided Exploratory Teaching Method on Achievement Emotions of Elementary School Sixth Graders. QJFR 2024; 20 (4) :83-100 URL: http://qjfr.ir/article-1-2017-fa.html
مرآتی علیرضا، برزگر بفرویی مهدی. تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر هیجانات پیشرفت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :83-100