[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 100-83 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر هیجانات پیشرفت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
علیرضا مرآتی ، مهدی برزگر بفرویی
چکیده:   (390 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر هیجانات پیشرفت دانش‌­آموزان پسر پایه ششم ابتدایی بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان پسر دورۀ ابتدایی شهرستان میبد در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از میان آنها تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌­ای، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. روش تدریس  اکتشافی هدایت شده برای گروه آزمایشی و روش تدریس متداول برای گروه گواه به کار گرفته شد. برای گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه هیجانات پیشرفت، فرم دانش‌­آموزان ابتدایی و برای تحلیل داده­‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته­‌های این پژوهش نشان دادند که روش تدریس اکتشافی هدایت شده تأثیری چشمگیر بر لذت حضور در کلاس درس ریاضی دارد. همچنین، روش تدریس اکتشافی هدایت شده موجب افزایش معنادار لذت انجام دادن تکلیف ریاضی و کاهش معنادار اضطراب انجام دادن تکلیف در گروه آزمایش شد. نتایج دیگر پژوهش همچنین نشان داد که روش تدریس اکتشافی هدایت شده سبب افزایش لذت در زمان امتحان ریاضی و کاهش اضطراب در امتحان این درس می‌­شود و روش تدریس اکتشافی هدایت شده می­‌تواند به‌­مثابه یک روش مداخله‌­ای مفید برای سازماندهی هیجانات پیشرفت دانش‌­آموزان به کار رود.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس اکتشافی هدایت شده، هیجانات پیشرفت، دانش آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 524 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/7 | پذیرش: 1401/3/2 | انتشار: 1402/12/21
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mer’ati A R, Barzegar Bafrooi M. The Impact of Guided Exploratory Teaching Method on Achievement Emotions of Elementary School Sixth Graders. QJFR 2024; 20 (4) :83-100
URL: http://qjfr.ir/article-1-2017-fa.html

مرآتی علیرضا، برزگر بفرویی مهدی. تأثیر روش تدریس اکتشافی هدایت شده بر هیجانات پیشرفت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :83-100

URL: http://qjfr.ir/article-1-2017-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645