[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 50-23 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری (جسمانی و رابطه­ ای) در دانش آموزان دوره ابتدایی
سید صابر اشرفی ، محمد قنواتی ، بهنام مکوندی ، سیده زهرا موسوی ، حسین محمدی مجد
چکیده:   (4971 مشاهده)

رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری (جسمانی و رابطه ­ای) در دانش آموزان دوره ابتدایی

سید صابر اشرفی1

محمد قنواتی2

دکتر بهنام مکوندی3

سیده زهرا موسوی4

حسین محمدی مجد5

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری جسمانی و رابطه­ای در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان دبستانی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز بودند. گروه نمونه شامل 410 دانش ­آموز (268 دختر و 142 پسر) بود که به شیوه نمونه­ گیری خوشه­ ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطه­ ای و شیوه فرزند پروری را تکمیل کردند. پایایی و روایی ابزارهای پژوهش به ترتیب با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای مذکور از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بودند. نتایج یافته ­های پژوهش نشان داد که میان سبکهای والدگری و انواع پرخاشگری (جسمانی و رابطه­ای) رابطه ­ای معنادار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز حاکی از آن بود که شیوه فرزند پروری مقتدر پیش­بینی کننده منفی و معناداری برای پرخاشگری جسمانی و رابطه ­ای است و شیوه فرزندپروری سلطه ­جو پیش­بینی کننده مثبت برای پرخاشگری رابطه­ ای است.  بررسی تفاوتهای جنسیتی نیز نشان داد که میان دختران و پسران از لحاظ پرخاشگری جسمانی و رابطه ­ای تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0<p).

کلید واژگان: پرخاشگری جسمانی، پرخاشگری رابطه­ ای، سبکهای والدگری

_____________________________________________

تاریخ دریافت: 20/10/92              تاریخ پذیرش: 4/8/93

1. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی                                                saber.ashrafi2014@gmail.com

2. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی (نویسنده مسئول)                                m_ghanavati63@yahoo.com

3. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان              makvandi_bd@yahoo.com

4. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه مشاوره آموزش و پرورش شهرستان رامشیر                   s_f_mousavi@yahoo.com

5. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه مشاوره آموزش و پرورش شهرستان آبادان                     majdho@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: پرخاشگری جسمانی، پرخاشگری رابطه­ ای، سبکهای والدگری
متن کامل [PDF 479 kb]   (3861 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/20 | پذیرش: 1393/8/4 | انتشار: 1395/11/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi S S, Ghanavati M, Makvandi, Ph. D. B, Mousavi S Z, Mohammadi Majd H. The Relationship between Parenting Styles and Primary School Students’ Physical and Relational Aggression . QJFR 2014; 10 (4) :23-50
URL: http://qjfr.ir/article-1-95-fa.html

اشرفی سید صابر، قنواتی محمد، مکوندی بهنام، موسوی سیده زهرا، محمدی مجد حسین. رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری (جسمانی و رابطه­ ای) در دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (4) :23-50

URL: http://qjfr.ir/article-1-95-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645