رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری (جسمانی و رابطه ای) در دانش آموزان دوره ابتدایی
|
سید صابر اشرفی ، محمد قنواتی ، بهنام مکوندی ، سیده زهرا موسوی ، حسین محمدی مجد  |
|
|
چکیده: (5614 مشاهده) |
رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری (جسمانی و رابطه ای) در دانش آموزان دوره ابتدایی
سید صابر اشرفی1
محمد قنواتی2
دکتر بهنام مکوندی3
سیده زهرا موسوی4
حسین محمدی مجد5
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای والدگری با پرخاشگری جسمانی و رابطهای در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان دبستانی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز بودند. گروه نمونه شامل 410 دانش آموز (268 دختر و 142 پسر) بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطه ای و شیوه فرزند پروری را تکمیل کردند. پایایی و روایی ابزارهای پژوهش به ترتیب با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای مذکور از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بودند. نتایج یافته های پژوهش نشان داد که میان سبکهای والدگری و انواع پرخاشگری (جسمانی و رابطهای) رابطه ای معنادار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز حاکی از آن بود که شیوه فرزند پروری مقتدر پیشبینی کننده منفی و معناداری برای پرخاشگری جسمانی و رابطه ای است و شیوه فرزندپروری سلطه جو پیشبینی کننده مثبت برای پرخاشگری رابطه ای است. بررسی تفاوتهای جنسیتی نیز نشان داد که میان دختران و پسران از لحاظ پرخاشگری جسمانی و رابطه ای تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0<p).
کلید واژگان: پرخاشگری جسمانی، پرخاشگری رابطه ای، سبکهای والدگری
_____________________________________________
تاریخ دریافت: 20/10/92 تاریخ پذیرش: 4/8/93
1. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی saber.ashrafi2014@gmail.com
2. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی (نویسنده مسئول) m_ghanavati63@yahoo.com
3. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان makvandi_bd@yahoo.com
4. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه مشاوره آموزش و پرورش شهرستان رامشیر s_f_mousavi@yahoo.com
5. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه مشاوره آموزش و پرورش شهرستان آبادان majdho@yahoo.com
|
|
واژههای کلیدی: پرخاشگری جسمانی، پرخاشگری رابطه ای، سبکهای والدگری |
|
متن کامل [PDF 479 kb]
(4148 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/20 | پذیرش: 1393/8/4 | انتشار: 1395/11/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|