تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان
|
حکیمه خیری ، ایرج صالحی ، رضا سلطانی شال |
|
|
چکیده: (4118 مشاهده) |
کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با مشکلات رفتاری، کاهش معناداری می یابد و در نتیجه بهداشت روانی و کارکردهای ضروری فرزندان آنها تحت تاثیر منفی قرار میگیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکانشان بوده است. در این مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون –پیگیری با گروه کنترل، جامعه آماری همۀ مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری مقطع پیشدبستانی مدارس دولتی ناحیه دو شهر رشت در سال 1395 بود که از طریق پرسشنامه مشکلات رفتاری کودک (شهیم و یوسفی، 1378) 30 مادر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل بهطور تصادفی جایگزین شدند و پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی،1996) را در دو زمان پیش و پسآزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش، در ده جلسه تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و دادههای حاصل با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و از طریق نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری تأثیری معنادار بر کیفیت زندگی مادر (0/001>P) دارد. با وجود تفاوت معنادار در میزان مشکلات رفتاری کودکان در سه زمان (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) در گروه آزمایش (0/001>P)، میان دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری کودکان تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت استرس، کیفیت زندگی، مشکلات رفتاری |
|
متن کامل [PDF 748 kb]
(1521 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/3/7 | پذیرش: 1397/2/3 | انتشار: 1397/11/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|