[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 7-26 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان
حکیمه خیری ، دکتر ایرج صالحی، دکتر رضا سلطانی شال
چکیده:   (102 مشاهده)
تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان

حکیمه خیری1
دکتر ایرج صالحی2
دکتر رضا سلطانی­‌شال3  

چکیده
کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با مشکلات رفتاری، کاهش معناداری می یابد و در نتیجه بهداشت روانی و کارکردهای ضروری فرزندان آنها تحت تاثیر منفی قرار می­گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان­شان بوده است. در این مطالعه نیمه‌­تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون –پیگیری با گروه کنترل، جامعه آماری همۀ مادران دارای کودک با مشکلات ­رفتاری مقطع پیش‌­دبستانی مدارس دولتی ناحیه دو شهر رشت در سال 1395 بود که از طریق پرسشنامه مشکلات ­رفتاری کودک (شهیم و یوسفی، 1378) 30 مادر با روش نمونه­­‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل به‌طور تصادفی جایگزین شدند و پرسشنامه­ کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی،1996) را در دو زمان پیش و پس­‌آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش، در ده جلسه تحت آموزش مدیریت استرس قرار گرفت و داده‌­های حاصل با روش تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر و از طریق نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­‌ها نشان دادند که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری تأثیری معنادار بر کیفیت زندگی مادر (0/001>P) دارد. با وجود تفاوت معنادار در میزان مشکلات رفتاری کودکان در سه زمان (پیش‌­آزمون، پس­‌آزمون و پیگیری) در گروه آزمایش (0/001>P)، میان دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری کودکان تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05

کلیدواژگان: مدیریت استرس، کیفیت زندگی، مشکلات رفتاری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/3/7                     تاریخ پذیرش: 97/2/3
1. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران (نویسنده مسئول)
hakimekheiry@yahoo.com
2. استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران  irajsalehi76@yahoo.com
3. استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران reza.soltanishal@guilan.ac.ir
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت استرس، کیفیت زندگی، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 748 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheiri H, Salehi, Ph.D. I, Soltani Shal, Ph.D. R. Effects of Cognitive-Behavioral Stress Management Training on Mothers’ Quality of Life and their Children’s Behavioral Problems. QJFR. 2019; 15 (4) :7-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-865-fa.html

خیری حکیمه، صالحی ایرج، سلطانی شال رضا. تأثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (4) :7-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-865-fa.html



دوره 15، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3844