رابطه پذیرش خود و سبکهای تصمیمگیری با امید به زندگی در دانش آموزان بی سرپرست و بدسرپرست
|
منیره اسماعیل بیگی، فاطمه بهجتی اردکانی، سیدحمید نجیبی، نسرین فاطمی عقدا |
|
|
چکیده: (1818 مشاهده) |
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه پذیرش خود و سبکهای تصمیمگیری با امید به زندگی در دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست انجام شده است. این پژوهش یک مطالعۀ توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست شهر کرمان در سال 96-1395 بود که در مراکز بهزیستی نگهداری میشدند. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 154 نفر از این جامعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای پذیرش خود چمبرلین و هاگا (2001)، سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) و امید به زندگی اسنایدر و همکاران (1991) و برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS22 استفاده شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان پذیرش بیقید و شرط خود با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنادار و میان پذیرش مشروط خود و امید به زندگی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تنها تصمیمگیری عقلانی با امید به زندگی همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد که از میان ابعاد پذیرش خود، بعد پذیرش بیقید و شرط و از میان ابعاد سبکهای تصمیمگیری همۀ ابعاد بهجز بعد تصمیمگیری اجتنابی در پیشبینی امید به زندگی این دانشآموزان نقش معنادار دارد. باتوجهبه نقش مهم امید به زندگی در موفقیت و مدیریت عواطف فرد، میتوان با آموزشهای راهبردی در این زمینه قدرت سازگاری را در دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست افزایش داد. |
|
واژههای کلیدی: پذیرش خود، سبکهای تصمیم گیری، امید به زندگی، دانش آموزان، بی سرپرست و بدسرپرست |
|
متن کامل [PDF 523 kb]
(1157 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/9/23 | پذیرش: 1399/3/6 | انتشار: 1400/12/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|