پرسشگری کودکان سرآغاز آگاهی و تفکر میباشد که خانواده در آن نقش اساسی دارد. نگرش بدبینانه و بدون حساسیت نسبت به این مسأله، موجب سرکوب حس پرسشگری کودکان میشود. هدف از این پژوهش، شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانشآموزان دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر، مطالعهای توصیفی- تحلیلی است که با رویکرد اکتشافی اجرا شده است. برای گردآوری دادهها، نمونهای به حجم 427 نفر از میان جامعه آماری 15696 نفری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی استان قم با استفاده از جدول کرجسی- مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته است. برای بررسی روایی ابزار، پرسشنامهها در اختیار اساتید دانشگاه و کارشناسان مرتبط قرار داده شد. پس از انجام دادن تغییرات و اصلاحات پیشنهادی، روایی ابزار مذکور تأیید شد و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. دادههای پژوهش با نرم افزار SPSS و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که عامل «عدم تشویق فرزندان برای پرسیدن سؤال و همراهی نکردن آنان در مسائل علمی» با بار عاملی 2/964 و واریانس تبیینی 19/429درصد، در اولویت اول و «سختگیری و کنترل شدید فعالیتهای فرزندان در منزل» با بار عاملی 0/755 و 6/086 درصد واریانس تبیینی در اولویت آخر قرار گرفته است. بهطورکلی نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که خانواده به مثابه مرکز اصلی اندیشه، تفکر و پرسشگری کودکان نتوانسته است کارکرد و نقش اصلی خود را ایفا کند.
Hayati A, Assareh, Ph.D. A, Zakariyai, Ph.D. M, Heidari R, Heidari A. Identifying Family Barriers to Student Questioning in Primary School. QJFR 2018; 15 (3) :127-146 URL: http://qjfr.ir/article-1-778-fa.html
حیاتی علی، عصاره علیرضا، ذکریایی منیژه، حیدری رقیه، حیدری علی. شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :127-146