[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 127-146 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی
علی حیاتی ، دکتر علیرضا عصاره، دکتر منیژه ذکریایی، رقیه حیدری، علی حیدری
چکیده:   (43 مشاهده)
شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش­‌آموزان دوره ابتدایی

علی حیاتی1
دکتر علیرضا عصاره2
دکتر منیژه ذکریایی3
رقیه حیدری4
علی حیدری5

چکیده
پرسشگری کودکان سرآغاز  آگاهی و تفکر می­باشد که خانواده در آن نقش اساسی دارد. نگرش بدبینانه و بدون حساسیت نسبت به این مسأله، موجب سرکوب حس پرسشگری کودکان می­‌شود. هدف از این پژوهش، شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش­‌آموزان دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر، مطالعه­‌ای توصیفی- تحلیلی است که با رویکرد اکتشافی اجرا شده است. برای گردآوری داده­‌ها، نمونه‌ای به حجم 427 نفر از میان جامعه آماری  15696 نفری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی استان قم با استفاده از جدول کرجسی- مورگان و  با روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق­‌ساخته است. برای بررسی روایی ابزار، پرسشنامه‌­ها در اختیار اساتید دانشگاه و کارشناسان مرتبط قرار داده شد. پس از انجام دادن تغییرات و اصلاحات پیشنهادی، روایی ابزار مذکور تأیید شد و پایایی آن نیز  با روش آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. داده­‌های پژوهش با نرم افزار SPSS و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­‌ها نشان دادند که عامل «عدم تشویق فرزندان برای پرسیدن سؤال و همراهی نکردن آنان در مسائل علمی» با بار عاملی 2/964 و واریانس تبیینی 19/429درصد، در اولویت اول و «سخت­‌گیری و کنترل شدید فعالیتهای فرزندان در منزل» با بار عاملی 0/755 و 6/086 درصد واریانس تبیینی در اولویت آخر قرار گرفته است. به­‌طورکلی نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که خانواده به مثابه مرکز اصلی اندیشه، تفکر و پرسشگری کودکان نتوانسته است کارکرد و نقش اصلی خود را ایفا کند.

‌کلید واژگان: موانع خانوادگی، پرسشگری دانش آموزان، دوره ابتدایی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت:  95/11/6                       تاریخ پذیرش: 96/10/25
1. دانشجوی دکتری جامعه شناسی، مدرس دانشگاه علمی– کاربردی واحد بهزیستی زنجان، ایران(نویسنده مسئول)Haiati2812@yahoo.com  
2. دانشیار برنامه‌­ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران alireza_assareh@yahoo.com
3. استادیار علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران manjihzakaryaei@yahoo.com
4. دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه پیام نور تهران، ایران  hroghaye@ymail.com
5. دانشجوی دکتری جامعه شناسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان قم، ایران heydari.a1358@gmail.com
واژه‌های کلیدی: کلیدواژگان: موانع خانوادگی، پرسشگری دانش آموزان، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 892 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hayati A, Assareh, Ph.D. A, Zakariyai, Ph.D. M, Heidari R, Heidari A. Identifying Family Barriers to Student Questioning in Primary School. QJFR. 2018; 15 (3) :127-146
URL: http://qjfr.ir/article-1-778-fa.html

حیاتی علی، عصاره علیرضا، ذکریایی منیژه، حیدری رقیه، حیدری علی. شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :127-146

URL: http://qjfr.ir/article-1-778-fa.html



دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790