[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 78-61 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش فعالیتهای مراکز راهنمایی ومشاوره خانواده درکاهش مشکلات دانش آموزان
محمد مخاطب
چکیده:   (4081 مشاهده)

 نقش فعالیتهای مراکز راهنمایی ومشاوره خانواده درکاهش مشکلات دانش آموزان

محمد مخاطب1

چکیده

هدف این پژوهش بررسی نقش فعالیتهای مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در کاهش مشکلات دانش آموزان دوره­ های‌مختلف تحصیلی  مدارس شهر تهران بوده است. روش تحقیق، غیرآزمایشی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری آن دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز  و نیز والدین آنان درسال تحصیلی 92-91 بوده اند که ازمیان آنها 401 دانش آموز  و والدین آنان به روش تصادفی ساده انتخاب شده­اند. برای گردآوری اطلاعات از فرم مشاوره حضوری دانش آموزان و پرسشنامه والدین استفاده شده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه والدین و فرم مشاوره حضوری دانش آموز از روش آلفای کرانباخ استفاده شده است. برای تعیین روایی ابزارهای پژوهشی یادشده از روش روایی محتوایی بهره‌گیری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی(جداول فراوانی،درصدومیانگین) وآمار استنباطی (آزمون دوجمله ای، آزمون آنالیزواریانس یک سویه،آزمون تعقیبی  توکی و آزمون خی دو)استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش عبارت انداز:بیشترین مشکلات دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز از دیدگاه والدین مشکلات عاطفی و روانی و از نگاه خوددانش‌آموزان مشکلات تحصیلی و یادگیری بوده است. میان نوع مشکلات دانش­ آموزان دختر با نوع مشکلات دانش آموزان پسر از دیدگاه والدین تفاوت معنادار وجود ندارد (838/0 =  sig). تنوع و نقش فعالیتهایی که مراکز راهنمایی و مشاوران برای کاهش مشکلات دانش آموزان انجام داده اند مؤثربوده و کیفیت فعالیتهای انجام شده این مراکز و مشاوران در کاهش مشکلات دانش آموزان تأثیرداشته است. این تأثیر با اطمینان 95 درصد معنادار و قابل قبول است.

کلید واژگان:مشکلات دانش آموزان،فعالیتهای مشاوران و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده

________________________________________

تاریخ دریافت: 28/3/93                      تاریخ پذیرش: 3/6/94

1. کارشناس پژوهشی گروه راهنمایی و مشاوره خانواده، پژوهشکده خانواده و مدرسه   Mokhatab47@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: مشکلات دانش آموزان، فعالیتهای مشاوران و مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده
متن کامل [PDF 348 kb]   (2815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/3/28 | پذیرش: 1394/6/3 | انتشار: 1395/10/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhatab M. The Role of Family Counseling Centers in Reducing Students' Problems. QJFR 2014; 11 (3) :61-78
URL: http://qjfr.ir/article-1-75-fa.html

مخاطب محمد. نقش فعالیتهای مراکز راهنمایی ومشاوره خانواده درکاهش مشکلات دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1393; 11 (3) :61-78

URL: http://qjfr.ir/article-1-75-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 9-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645