بسیاری از پژوهشها نشان داده اند که افراد دارای سبک دلبستگی ایمن از هوش هیجانی بالاتر و از روابط میان-فردی، حل مسائل اجتماعی، مقابله با تنیدگی و سلامت روانشناختی و جسمانی بهتری برخوردارند. هدف پژوهش حاضر پیشبینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی (صمیمی، اتکایی، اضطرابی) در دبیران دبیرستانهاست. به این منظور 80 نفر از دبیران دبیرستانهای شهر تبریز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به سؤالهای مقیاس رگه فراخلقی (سالووی و همکاران، 1995) و مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان (کالینز، 1996) پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی (توجه به احساسات، شفافسازی احساسات، بازسازی خلق) با سبکهای دلبستگی اتکایی و اضطرابی ارتباط دارند. افزون بر این، تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سبک دلبستگی اضطرابی در دبیران، مؤلفههای توجه به احساسات، شفاف سازی احساسات و بازسازی خلق در هوش هیجانی را پیشبینی میکند. همچنین دبیران دارای سبک دلبستگی اتکایی (اعتماد به دیگران)، هوش هیجانی بیشتر و دبیران دارای سبک دلبستگی اضطرابی، هوش هیجانی کمتری را گزارش کردند. نتیجه پژوهش نشان داد که هوش هیجانی دبیران از روی کیفیت دلبستگی قابل پیشبینی است و هوش هیجانی ارتباطی تنگاتنگ با نوع دلبستگی دارد. تلویحات نظری یافتهها و کاربردهای عملی نتایج به دست آمده از لحاظ بهکارگیری در درمان اختلالات روانی در مقاله گزارش شده است.
Haddadi Kuhsar, Ph.D. A, Hassani, Ph.D. J. Predicting High School Teachers’ Emotional Intelligence Based on their Attachment Styles. QJFR 2018; 15 (2) :129-142 URL: http://qjfr.ir/article-1-695-fa.html
حدادی کوهسار علی اکبر، حسنی جعفر. پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (2) :129-142