[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 129-142 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها
دکتر علی اکبر حدادی کوهسار ، دکتر جعفر حسنی
چکیده:   (177 مشاهده)
پیش‌­بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها
 
دکتر علی­‌اکبر حدادی­‌کوهسار1
دکتر جعفر حسنی2

چکیده
بسیاری از پژوهشها نشان داده اند که افراد دارای سبک دلبستگی ایمن از هوش هیجانی بالاتر و از روابط میان-فردی، حل مسائل اجتماعی، مقابله با تنیدگی و سلامت روانشناختی و جسمانی بهتری برخوردارند. هدف پژوهش حاضر پیش‌­بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی (صمیمی، اتکایی، اضطرابی) در دبیران دبیرستانهاست. به این منظور 80 نفر از دبیران دبیرستانهای شهر تبریز با روش نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به سؤالهای مقیاس رگه فرا­خلقی (سالووی و همکاران، 1995) و مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان (کالینز، 1996) پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که مؤلفه­‌های هوش هیجانی (توجه به احساسات، شفاف­سازی احساسات، بازسازی خلق) با سبکهای دلبستگی اتکایی و اضطرابی ارتباط دارند. افزون بر این، تحلیل داده­‌ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سبک دلبستگی اضطرابی در دبیران، مؤلفه­‌های توجه به احساسات، شفاف سازی احساسات و بازسازی خلق در هوش هیجانی را پیش­بینی می­کند. همچنین دبیران دارای سبک دلبستگی اتکایی (اعتماد به دیگران)، هوش هیجانی بیشتر و دبیران دارای سبک دلبستگی اضطرابی، هوش هیجانی کمتری را گزارش کردند. نتیجه پژوهش نشان داد که هوش هیجانی دبیران از روی کیفیت دلبستگی قابل پیش‌بینی است و هوش هیجانی ارتباطی تنگاتنگ با نوع دلبستگی دارد. تلویحات نظری یافته‌ها و کاربردهای عملی نتایج به دست آمده از لحاظ به­‌کارگیری در درمان اختلالات روانی در مقاله گزارش شده است.
 
کلید واژ­گان: هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی، دبیران دبیرستانها
 
 
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت:95/8/3                     تاریخ پذیرش: 96/9/18
1. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) haddadi280@ut.ac.ir   
2. دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم­تربیتی، دانشگاه خوارزمی hasanimehr57@khu.ac.ir
 
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی، دبیران دبیرستانها
متن کامل [PDF 583 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haddadi Kuhsar, Ph.D. A, Hassani, Ph.D. J. Predicting High School Teachers’ Emotional Intelligence Based on their Attachment Styles. QJFR. 2018; 15 (2) :129-142
URL: http://qjfr.ir/article-1-695-fa.html

حدادی کوهسار علی اکبر، حسنی جعفر. پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (2) :129-142

URL: http://qjfr.ir/article-1-695-fa.html



دوره 15، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781