[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 12-1393 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 104-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شناختی­ ­رفتاری به مادران پرخاشگر و سازگاری اجتماعی فرزندانشان
سیمین حسینیان ، سوگند قاسم زاده ، زهرا علوی ، مریم هاشمی­ بخشی
چکیده:   (4203 مشاهده)

اثربخشی آموزش شناختی­ ­رفتاری به مادران پرخاشگر و سازگاری اجتماعی فرزندانشان

دکتر سیمین حسینیان1

 دکتر سوگند قاسم زاده2

 زهرا علوی3

 مریم هاشمی­ بخشی4

چکیده

سازگاری اجتماعی انعکاسی از تعامل فرد با دیگران، رضایت از نقشهای خود و نحوه عملکرد در نقشهاست که تحت تأثیر عوامل متعدد ازجمله خانواده قرار دارد. مادر، نخستین فردی است که روابط اجتماعی را با فرزند خود برقرار می­کند. وجود مشکلات رفتاری چون پرخاشگری در مادر می­تواند زمینه­ ساز ناسازگاری در فرزند شود. لذا هدف از انجام دادن این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی ـ رفتاری به مادران پرخاشگر و سازگاری اجتماعی فرزندانشان است. به همین منظور از میان دانش ­آموزان دختر مقطع دبیرستان منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1392، 50 نفر با روش نمونه­ گیری گزینش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. دانش ­آموزان و مادرانشان به­ ترتیب پرسشنامه ­های سازگاری اجتماعی و پرخاشگری را در دو مرحله پیش و پس ­آزمون تکمیل کردند. مادران طی ده جلسه (دو روز در هفته و هر جلسه به مدت 3 ساعت) تحت برنامه آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری قرار گرفتند. داده ­های حاصل با روش تحلیل کوواریانس و اندازه­ گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج معناداری در هر دو مقیاس را نشان داد. در مجموع می­ توان گفت که آموزش شناختی ـ رفتاری مادران پرخاشگر منجر به کاهش پرخاشگری مادران و افزایش سازگاری اجتماعی فرزندان می­شود.

کلید واژگان: آموزش شناختی ـ رفتاری، پرخاشگری، سازگاری اجتماعی

___________________________

تاریخ دریافت: 15/5/93                             تاریخ  پذیرش:  19/11/93

1. استاد دانشگاه الزهرا(س)                                                                                                      hosseinian@alzahra.ac.ir

2. دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران                                                                                            s.ghasemzadeh@ut.ac.ir 

3. کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت دانشگاه آزاد اسلامی                                                         zahra_alavi27@yahoo.com

4. دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی                                                                              mhb4549@yahoo.com      

واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی ـ رفتاری، پرخاشگری، سازگاری اجتماعی
متن کامل [PDF 307 kb]   (1603 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/15 | پذیرش: 1393/11/19 | انتشار: 1395/10/18
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinian, Ph. D. S, Ghasemzadeh, Ph. D. S, Alavi Z, Hashemi Bakhshi M. The Impact of Cognitive-Behavioral Training on Maternal Aggression and Children’s Social Adjustment. QJFR 2015; 11 (4) :91-104
URL: http://qjfr.ir/article-1-64-fa.html

حسینیان سیمین، قاسم زاده سوگند، علوی زهرا، هاشمی­ بخشی مریم. اثربخشی آموزش شناختی­ ­رفتاری به مادران پرخاشگر و سازگاری اجتماعی فرزندانشان . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1393; 11 (4) :91-104

URL: http://qjfr.ir/article-1-64-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645