[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 136-119 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان
مرتضی سمیعی زفرقندی
چکیده:   (4812 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه برنامه درسی پنهان و چهار مؤلفۀ آن (تعامل معلمان با دانش آموزان، قوانین و مقررات مدرسه، روشهای تدریس معلمان و روشهای ارزشیابی) با هوش هیجانی دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه مورد مطالعه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و روش نمونه‌­گیری خوشه ای تصادفی بود.  باتوجه به گستردگی جامعۀ آماری، شهر تهران به 5 خوشه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شد و از هر خوشه یک منطقه و از هر منطقه 2 دبیرستان و از هر مدرسه 2 کلاس به طور تصادفی انتخاب شد.  برای  گردآوری داده­‌ها از پرسشنامه محقق­‌ساخته برنامه درسی پنهان و پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (1997) استفاده شد. برای روایی محتوایی، پرسشنامه­‌ها در اختیار 10 نفر از متخصصان قرار گرفت و پس از اعمال نظرات آنان، تأیید شد. برای محاسبه پایایی تعداد 30 پرسشنامه در گروه نمونه آماری اجرا و ضرایب محاسبه گردید. چون نتایج در همه  موارد بیش از 0/7 بود، پایایی پرسشنامه­‌ها تاییدشد. تجزیه وتحلیل داده­‌ها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون و با نرم افزار SPSS  انجام شد. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که از مؤلفه­‌های مورد مطالعه برنامه درسی پنهان به جز قوانین و مقررات، سه مؤلفه روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و تعامل معلمان و دانش آموزان با هوش هیجانی دانش آموزان دارای رابطه مثبت و معنادارند.
 
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، هوش هیجانی، دانش آموزان دختر، دوره متوسطه، مؤلفه‌های برنامه‌درسی
متن کامل [PDF 635 kb]   (3523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/25 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1397/3/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samiee Zafarghandi, Ph.D. M. An Investigation of the Relationship between Hidden Curriculum and Students’ Emotional Intelligence. QJFR 2018; 15 (1) :119-136
URL: http://qjfr.ir/article-1-566-fa.html

سمیعی زفرقندی مرتضی. بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (1) :119-136

URL: http://qjfr.ir/article-1-566-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645