[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 119-136 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان
دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی
چکیده:   (349 مشاهده)
بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان
                                                    
دکترمرتضی سمیعی زفرقندی1

چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه برنامه درسی پنهان و چهار مؤلفۀ آن (تعامل معلمان با دانش آموزان، قوانین و مقررات مدرسه، روشهای تدریس معلمان و روشهای ارزشیابی) با هوش هیجانی دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه مورد مطالعه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بوده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و روش نمونه‌­گیری خوشه ای تصادفی بود.  باتوجه به گستردگی جامعۀ آماری، شهر تهران به 5 خوشه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شد و از هر خوشه یک منطقه و از هر منطقه 2 دبیرستان و از هر مدرسه 2 کلاس به طور تصادفی انتخاب شد.  برای  گردآوری داده­‌ها از پرسشنامه محقق­‌ساخته برنامه درسی پنهان و پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (1997) استفاده شد. برای روایی محتوایی، پرسشنامه­‌ها در اختیار 10 نفر از متخصصان قرار گرفت و پس از اعمال نظرات آنان، تأیید شد. برای محاسبه پایایی تعداد 30 پرسشنامه در گروه نمونه آماری اجرا و ضرایب محاسبه گردید. چون نتایج در همه  موارد بیش از 0/7 بود، پایایی پرسشنامه­‌ها تاییدشد. تجزیه وتحلیل داده­‌ها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون و با نرم افزار SPSS  انجام شد. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که از مؤلفه­‌های مورد مطالعه برنامه درسی پنهان به جز قوانین و مقررات، سه مؤلفه روشهای تدریس، روشهای ارزشیابی و تعامل معلمان و دانش آموزان با هوش هیجانی دانش آموزان دارای رابطه مثبت و معنادارند.
 
کلید واژگان: برنامه درسی پنهان، هوش هیجانی، دانش آموزان دختر، دوره متوسطه، مؤلفه­‌های برنامه‌درسی
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/4/25                    تاریخ پذیرش: 96/3/1
1. عضو هیأت علمی و استادیار سازمان پژوهش و برنامه‌­ریزی  آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول)
mo_samie@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، هوش هیجانی، دانش آموزان دختر، دوره متوسطه، مؤلفه‌های برنامه‌درسی
متن کامل [PDF 635 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samiee Zafarghandi, Ph.D. M. An Investigation of the Relationship between Hidden Curriculum and Students’ Emotional Intelligence. QJFR. 2018; 15 (1) :119-136
URL: http://qjfr.ir/article-1-566-fa.html

سمیعی زفرقندی مرتضی. بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (1) :119-136

URL: http://qjfr.ir/article-1-566-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752