پیش بینی اضطراب امتحان دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده و عزت نفس
|
کریم عبدالمحمدی، عزتالله احمدی، علی محمدزاده، فرهاد غدیری صورمان آبادی |
|
|
چکیده: (6246 مشاهده) |
اضطراب امتحان عبارت است از احساسات نامطلوب یا حالت هیجانی که افراد در آزمونهای رسمی یا سایر موقعیتهای ارزشیابی تجربه میکنند. پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن رابطه عزت نفس و عملکرد خانواده با اضطراب امتحان انجام گرفته است. روش تحقیق پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. حجم نمونه متشکل از 750 دانش آموز دوره پیش دانشگاهی است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده است. در پژوهش حاضر پرسشنامه های مقیاس عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده و پرسشنامه اضطراب امتحان اجرا شده و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های عملکرد خانواده (پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل و حل مسأله) و عزت نفس به صورت منفی اضطراب امتحان را پیش بینی می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده مانند انتظارات، میزان حمایت کنندگی، شرایط خانوادگی و چگونگی برخورد با دانش آموز و میزان اعتماد دانش آموز به تواناییهای خود و عزت نفس او از عوامل مؤثر بر اضطراب امتحان است. بنابراین مشاوران تحصیلی، اولیای مدارس و خانواده ها برای مقابله با اضطراب امتحان دانش آموزان باید به این عوامل توجه کنند.
|
|
واژههای کلیدی: اضطراب امتحان، عزت نفس، عملکرد خانواده، پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل، حل مسأله |
|
متن کامل [PDF 593 kb]
(2894 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/7/23 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1394/12/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|