[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 40-27 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی اضطراب امتحان دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده و عزت نفس
کریم عبدالمحمدی، عزت­الله احمدی، علی محمدزاده، فرهاد غدیری صورمان آبادی
چکیده:   (5776 مشاهده)

اضطراب امتحان عبارت است از احساسات نامطلوب یا حالت هیجانی که افراد در آزمونهای رسمی یا سایر موقعیتهای ارزشیابی تجربه می­کنند. پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن رابطه عزت نفس و عملکرد خانواده با  اضطراب امتحان انجام گرفته است.  روش تحقیق پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.  حجم نمونه متشکل از 750  دانش آموز دوره پیش دانشگاهی است که به روش نمونه­ گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده است. در پژوهش حاضر پرسشنامه ­های مقیاس عزت­ نفس روزنبرگ، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده و پرسشنامه اضطراب امتحان اجرا شده و داده­ های به ­دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون‏ همزمان مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه­ های عملکرد خانواده (پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل و حل مسأله) و عزت نفس به صورت منفی اضطراب امتحان را پیش بینی می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده مانند انتظارات، میزان حمایت کنندگی، شرایط خانوادگی و چگونگی برخورد با دانش آموز و میزان اعتماد دانش آموز به تواناییهای خود و عزت نفس او از عوامل مؤثر بر اضطراب  امتحان است. بنابراین مشاوران تحصیلی، اولیای مدارس و خانواده ­ها برای مقابله با اضطراب امتحان دانش آموزان باید به این عوامل توجه کنند.   

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، عزت نفس، عملکرد خانواده، پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل، حل مسأله
متن کامل [PDF 593 kb]   (2691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/23 | پذیرش: 1395/5/3 | انتشار: 1394/12/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Predicting Test Anxiety of Students Based on Family Functioning and Self-Esteem. QJFR 2016; 12 (4) :27-40
URL: http://qjfr.ir/article-1-38-fa.html

عبدالمحمدی کریم، احمدی عزت­الله، محمدزاده علی، غدیری صورمان آبادی فرهاد. پیش بینی اضطراب امتحان دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده و عزت نفس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (4) :27-40

URL: http://qjfr.ir/article-1-38-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645