[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 27-40 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی اضطراب امتحان دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده و عزت نفس
کریم عبدالمحمدی ، عزت­الله احمدی، علی محمدزاده، فرهاد غدیری صورمان آبادی
چکیده:   (1417 مشاهده)

پیش بینی  اضطراب امتحان دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده و عزت نفس

کریم عبدالمحمدی1

دکتر عزت­الله احمدی2

دکتر علی محمد زاده3

فرهاد غدیری صورمان آبادی4

چکیده

اضطراب امتحان عبارت است از احساسات نامطلوب یا حالت هیجانی که افراد در آزمونهای رسمی یا سایر موقعیتهای ارزشیابی تجربه می­کنند. پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن رابطه عزت نفس و عملکرد خانواده با  اضطراب امتحان انجام گرفته است.  روش تحقیق پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.  حجم نمونه متشکل از 750  دانش آموز دوره پیش دانشگاهی است که به روش نمونه­ گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده است. در پژوهش حاضر پرسشنامه ­های مقیاس عزت­ نفس روزنبرگ، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده و پرسشنامه اضطراب امتحان اجرا شده و داده­ های به ­دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون‏ همزمان مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه­ های عملکرد خانواده (پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل و حل مسأله) و عزت نفس به صورت منفی اضطراب امتحان را پیش بینی می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده مانند انتظارات، میزان حمایت کنندگی، شرایط خانوادگی و چگونگی برخورد با دانش آموز و میزان اعتماد دانش آموز به تواناییهای خود و عزت نفس او از عوامل مؤثر بر اضطراب  امتحان است. بنابراین مشاوران تحصیلی، اولیای مدارس و خانواده ­ها برای مقابله با اضطراب امتحان دانش آموزان باید به این عوامل توجه کنند.   

کلید واژگان: اضطراب امتحان، عزت نفس، عملکرد خانواده، پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل، حل مسأله

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 23/7/94                 تاریخ پذیرش: 3/5/95         

1. دانشجوی دکتری روان­شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول)karim.abdolmohamadi@yahoo.com      2. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران                                          amiraliahmadi91@yahoo.com

3. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران                                                         ali.mohammadzadeh@gmail.com

4. کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران                                                                farhadghadiri17@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، عزت نفس، عملکرد خانواده، پاسخ دهی، درگیری عاطفی، کنترل، حل مسأله
متن کامل [PDF 593 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Predicting Test Anxiety of Students Based on Family Functioning and Self-Esteem. QJFR. 2016; 12 (4) :27-40
URL: http://qjfr.ir/article-1-38-fa.html

عبدالمحمدی کریم، احمدی عزت­الله، محمدزاده علی، غدیری صورمان آبادی فرهاد. پیش بینی اضطراب امتحان دانش آموزان بر اساس عملکرد خانواده و عزت نفس. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1394; 12 (4) :27-40

URL: http://qjfr.ir/article-1-38-fa.html



دوره 12، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781