پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تعارض والد –فرزند و عملکرد خانواده اصلی بر پرخاشگری با میانجیگری سبکهای هویت در دانشآموزان دختر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 384 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای پرخاشگری آیزنک و گلن ویلسون (۱۹۷۵)، تعارض والد-فرزند فاین و همکاران (1983)، عملکرد خانواده اصلی هاوشتات و همکاران (1985) و سبکهای هویت برزونسکی و همکاران (۲۰۱۳) بود که روایی و پایایی آنها در پژوهش حاضر با استفاده از روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و بهکارگیری نرمافزارهای SPSS25 و Smartpls3 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که تعارض والد- فرزند و عملکرد خانواده اصلی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق سبکهای هویت بر پرخاشگری دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه تأثیرگذار بوده است. بر اساس نتایج میتوان با کاهش تعارض والد- فرزند، تقویت عملکرد خانواده و همچنین هدایت صحیح سبکهای هویت، پرخاشگری در دانشآموزان را کاهش داد.
Mohammadi S, Pourshahriari M, Yarahmadi Y. The Effect of Parent-Child Conflict and Original Family Function on Aggression with the Mediation of Identity Styles in Female Students. QJFR 2024; 21 (2) :147-167 URL: http://qjfr.ir/article-1-2470-fa.html
محمدی شهناز، پورشهریاری مه سیما، یاراحمدی یحیی. تأثیر تعارض والد –فرزند و عملکرد خانواده اصلی بر پرخاشگری با میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :147-167