[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 167-147 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر تعارض والد –فرزند و عملکرد خانواده اصلی بر پرخاشگری با میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان دختر
شهناز محمدی ، مه سیما پورشهریاری ، یحیی یاراحمدی
چکیده:   (69 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف  بررسی تأثیر تعارض والد –فرزند و عملکرد خانواده اصلی بر پرخاشگری با میانجیگری سبکهای هویت در دانش‌­آموزان دختر انجام شده است.  جامعه آماری پژوهش دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه بودند که با روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای تعداد 384 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌­های پرخاشگری آیزنک و گلن ویلسون  (۱۹۷۵)، تعارض والد-فرزند فاین و همکاران (1983)، عملکرد خانواده اصلی هاوشتات و همکاران (1985) و  سبکهای هویت  برزونسکی  و همکاران (۲۰۱۳) بود که روایی و پایایی آنها در پژوهش حاضر با استفاده از روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با روش مدل­‌سازی معادلات ساختاری (SEM) و به‌­کارگیری نرم‌­افزارهای SPSS25 و Smartpls3 انجام شد. یافته­‌های پژوهش نشان دادند که تعارض والد- فرزند و  عملکرد خانواده اصلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق سبکهای هویت بر پرخاشگری دانش‌‌­آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه تأثیرگذار بوده است. بر اساس نتایج می­‌توان با کاهش تعارض والد- فرزند، تقویت عملکرد خانواده و همچنین هدایت صحیح سبکهای هویت، پرخاشگری در دانش‌­آموزان را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: تعارض والد –فرزند، عملکرد خانواده اصلی، پرخاشگری، سبکهای هویت
متن کامل [PDF 565 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/8 | پذیرش: 1402/10/10 | انتشار: 1403/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S, Pourshahriari M, Yarahmadi Y. The Effect of Parent-Child Conflict and Original Family Function on Aggression with the Mediation of Identity Styles in Female Students. QJFR 2024; 21 (2) :147-167
URL: http://qjfr.ir/article-1-2470-fa.html

محمدی شهناز، پورشهریاری مه سیما، یاراحمدی یحیی. تأثیر تعارض والد –فرزند و عملکرد خانواده اصلی بر پرخاشگری با میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :147-167

URL: http://qjfr.ir/article-1-2470-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660