هدف پژوهش حاضر، گونهشناسی الگوهای حمایت تحصیلی والدین از دانشآموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعهای- کاربردی و از نظر رویکرد، پژوهشی کیفی بود که به روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان بالقوه، والدین دانشآموزان دورۀ ابتدایی بودند. انتخاب مشارکتکنندگان به صورت هدفمند از نوع معیار بود. دادهها ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته تا حد اشباع نظری(16 مشارکتکننده) گردآوری شدند و با روش کدگذاری و مضمونیابی مورد تحلیل قرارگرفتند. اعتباریابی یافتهها از طریق دقت پژوهشگر، ارجاع به همکاران و ناظران متخصص و بازبینی یافتهها از سوی مشارکتکنندگان صورت گرفت و برای اطمینانیابی نیز از روش هدایت دقیق جریان مصاحبه، خودبازبینی پژوهشگر و کدگذاری مصاحبهها توسط پژوهشگر دیگر بهرهگیری شد. براساس تحلیل دادهها، 11 مضمون اصلی شامل مدیریت کلاس، تکالیف درسی، روشهایآموزش، شرایط و امکانات، فعالیتهای عملی، پیگیری وضعیت تحصیلی، تشویق و تنبیه، برنامهریزی، حل مسئله، سنجش و بازخورد و حمایت نهان به دست آمده است. بر اساس این یازده مضمون، چهار گونۀ حمایت تحصیلی والدین از دانشآموزان دورۀ ابتدایی در آموزش مجازی، شامل گونه سهلگیرانه، مستبدانه، مداخلهگرانه و مقتدرانه شکل گرفته است. شناسایی این گونههای حمایت تحصیلی، نقد و ارزیابی آنها و معرفی گونههای برتر، به والدین کمک میکند تا در زمان آموزش مجازی حمایت تحصیلی بهتر و مؤثرتر از دانشآموزان دوره ابتدایی داشته باشند.
Azizi Mooslu N, Javdani M, Heidari J. A Typology of Patterns of Parental Academic Support to Elementary School Students during Virtual Education. QJFR 2024; 21 (2) :77-94 URL: http://qjfr.ir/article-1-2306-fa.html
عزیزی موصلو نجمه، جاودانی محمد، حیدری ژیلا. گونه شناسی الگوهای حمایت تحصیلی والدین از دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :77-94