[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 94-77 برگشت به فهرست نسخه ها
گونه شناسی الگوهای حمایت تحصیلی والدین از دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی
نجمه عزیزی موصلو ، محمد جاودانی ، ژیلا حیدری
چکیده:   (170 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، گونه‌­شناسی الگوهای حمایت ­تحصیلی­ والدین از دانش‌­آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعه‌­ای- کاربردی و از نظر رویکرد، پژوهشی کیفی بود که به روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکت­‌کنندگان بالقوه، والدین دانش‌­آموزان دورۀ ابتدایی بودند. انتخاب مشارکت‌کنندگان به صورت هدفمند از نوع معیار بود. داده‌­ها ازطریق مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته تا حد اشباع نظری(16 مشارکت­‌کننده) گردآوری شدند و با روش کدگذاری و مضمون‌­یابی مورد تحلیل قرارگرفتند. اعتبار­یابی یافته‌ها از طریق دقت پژوهشگر، ارجاع به همکاران و ناظران متخصص و بازبینی یافته­‌ها از سوی مشارکت­‌کنندگان صورت گرفت و برای اطمینان­‌یابی نیز از روش هدایت دقیق جریان مصاحبه، خودبازبینی پژوهشگر و کدگذاری مصاحبه­‌ها توسط پژوهشگر دیگر بهره­‌گیری شد. براساس تحلیل داده‌­ها، 11 مضمون اصلی شامل مدیریت کلاس، تکالیف درسی، روشهای‌­آموزش، شرایط ­و ­امکانات، فعالیتهای عملی، پیگیری وضعیت تحصیلی، تشویق ­و­ تنبیه، برنامه‌­ریزی، حل مسئله، سنجش ­و ­بازخورد و حمایت نهان به دست آمده است. بر اساس این یازده مضمون، چهار گونۀ حمایت تحصیلی والدین از دانش‌­آموزان دورۀ ابتدایی در آموزش مجازی، شامل گونه سهل‌­گیرانه، مستبدانه، مداخله­‌گرانه و مقتدرانه  شکل گرفته است. شناسایی این گونه­‌های حمایت تحصیلی، نقد و ارزیابی آنها و معرفی گونه­‌های برتر، به والدین کمک می­‌کند تا در زمان آموزش مجازی حمایت تحصیلی بهتر و مؤثرتر از دانش‌­آموزان دوره ابتدایی داشته باشند.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، الگوهای حمایت تحصیلی، حمایت تحصیلی والدین، دانش آموزان دوره ابتدایی، گونه شناسی
متن کامل [PDF 521 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/23 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار: 1403/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi Mooslu N, Javdani M, Heidari J. A Typology of Patterns of Parental Academic Support to Elementary School Students during Virtual Education. QJFR 2024; 21 (2) :77-94
URL: http://qjfr.ir/article-1-2306-fa.html

عزیزی موصلو نجمه، جاودانی محمد، حیدری ژیلا. گونه شناسی الگوهای حمایت تحصیلی والدین از دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :77-94

URL: http://qjfr.ir/article-1-2306-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660