پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک دلبستگی مادران با سازگاری اجتماعی و تحصیلی فرزندان نوجوان دانشآموز انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری همه نوجوانان دانشآموز دختر و پسر با دامنه سنی 18-14 سال شهر تبریز و همچنین مادران آنها در سال 1400 بود که از میان آنها 366 نفر(245دختر و 121پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سبک دلبستگی بشارت(1384) و سازگاری اجتماعی/ تحصیلی سینها و سینگ (1998) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان و نرمافزارSPSS20 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که: 1) بین سبک دلبستگی مادران و سازگاری تحصیلی فرزندان رابطه وجود دارد ( 0/01≥p)؛ 2) بین سبک دلبستگی ایمن مادران و سازگاری اجتماعی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد (0/05≥p)؛ 3) بین سبک دلبستگی ناایمن/ اجتنابی مادران و سازگاری اجتماعی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد ( 0/05≥p)؛ 4) بین سبک دلبستگی ناایمن/اجتنابی مادران و سازگاریتحصیلی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد ( 0/01≥p) و 5) بین سبک دلبستگی ناایمن/دوسوگرای مادران و سازگاری تحصیلی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد(0/01≥p). از مطالب فوق میتوان استنتاج کرد مادرانی که سبک دلبستگی ایمن دارند، فرزندانشان شناخت اجتماعی بالاتر و توانایی بیشتر در حوزه سازگاری اجتماعی و مادرانی که سبک دلبستگی ناایمن دارند، فرزندانشان توانایی کمتر در دو حوزه سازگاری اجتماعی و تحصیلی دارند. بنابراین نوع طبقه دلبستگی مادران میتواند بر سبک دلبستگی فرزندان و همچنین بر وضعیت رفتاری، هیجانی و اجتماعی فرد در سالهای بعد نقشی مؤثر و بسزا داشته باشد.
Soltanpour P, Babapour Kheiruddin J, Khanjani Z. The Relationship between Mothers' Attachment Style and their Teenagers’ Social and Academic Adjustment. QJFR 2024; 21 (2) :7-25 URL: http://qjfr.ir/article-1-2161-fa.html
سلطانپور پریسا، باباپورخیرالدین جلیل، خانجانی زینب. رابطه سبک دلبستگی مادران با سازگاری اجتماعی و تحصیلی فرزندان نوجوان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :7-25