[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 25-7 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سبک دلبستگی مادران با سازگاری اجتماعی و تحصیلی فرزندان نوجوان
پریسا سلطانپور ، جلیل باباپورخیرالدین ، زینب خانجانی
چکیده:   (406 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک ‌دلبستگی مادران با سازگاری ‌اجتماعی و تحصیلی فرزندان نوجوان دانش‌آموز انجام شده است. پژوهش ­از ­نوع­ توصیفی­ و همبستگی ­است. جامعه آماری همه نوجوانان دانش‌آموز دختر و پسر با دامنه سنی 18-14 سال شهر تبریز و همچنین مادران آنها در سال 1400 بود که از میان آنها 366 نفر(245دختر و 121پسر) به روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب ‌شدند. برای‌ گردآوری‌ داده‌ها ‌‌‌از‌ پرسشنامه‌های ‌سبک‌ دلبستگی بشارت(1384) و سازگاری ‌اجتماعی/‌ تحصیلی سینها و سینگ (1998) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌­ها از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان و نرم‌افزارSPSS20  انجام شد. یافته‌­های پژوهش نشان دادند که: 1) بین سبک ‌دلبستگی مادران و سازگاری‌ تحصیلی فرزندان رابطه وجود دارد ( 0/01≥p)؛ 2) بین سبک ‌دلبستگی ایمن مادران و سازگاری ‌اجتماعی فرزندان رابطه معنا‌­دار وجود دارد (0/05≥p)؛ 3) بین سبک ‌دلبستگی ناایمن/ اجتنابی مادران و سازگاری ‌اجتماعی فرزندان رابطه معنادار وجود دارد ( 0/05≥p)؛ 4) بین سبک ‌دلبستگی ناایمن/اجتنابی مادران و سازگاری‌تحصیلی فرزندان رابطه معنا‌دار وجود دارد ( 0/01≥p) و 5) بین سبک ‌دلبستگی ناایمن/دوسوگرای مادران و سازگاری‌ تحصیلی فرزندان رابطه معنا‌دار وجود دارد(0/01≥p). از مطالب‌ ‌فوق‌ می‌توان استنتاج‌ کرد‌ مادرانی که سبک‌ دلبستگی ایمن دارند، فرزندانشان شناخت اجتماعی بالاتر و توانایی بیشتر در حوزه سازگاری اجتماعی و مادرانی که سبک ‌دلبستگی ناایمن دارند، فرزندانشان توانایی کمتر در دو حوزه سازگاری اجتماعی و تحصیلی دارند. بنابراین نوع طبقه دلبستگی مادران می­‌تواند بر سبک دلبستگی فرزندان و همچنین بر وضعیت رفتاری، هیجانی و اجتماعی فرد در سالهای بعد نقشی مؤثر و بسزا داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: سبک ‌دلبستگی، سازگاری‌ اجتماعی، سازگاری ‌تحصیلی
متن کامل [PDF 604 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/27 | پذیرش: 1401/7/15 | انتشار: 1403/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltanpour P, Babapour Kheiruddin J, Khanjani Z. The Relationship between Mothers' Attachment Style and their Teenagers’ Social and Academic Adjustment. QJFR 2024; 21 (2) :7-25
URL: http://qjfr.ir/article-1-2161-fa.html

سلطانپور پریسا، باباپورخیرالدین جلیل، خانجانی زینب. رابطه سبک دلبستگی مادران با سازگاری اجتماعی و تحصیلی فرزندان نوجوان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (2) :7-25

URL: http://qjfr.ir/article-1-2161-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660