هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوشبینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم است. برای بررسی هدف پژوهش با گردآوری دادهها از معلمان دورۀ متوسطه دوم نظری به شیوه تصادفی – طبقهای و با بهرهمندی از روش توصیفی – همبستگی به تحلیل دادهها پرداخته شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی(ریکتس، 2003)، خوشبینی تحصیلی بیرد و همکاران(2010) و فلسفههای آموزشی (سادکر و سادکر، 1997) بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار SPSSv25 در قالب آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که میان بعد کارآمدی در مؤلفه خوشبینی تحصیلی با فلسفه آموزشی پایدارگرایی، پیشرفتگرایی و فلسفه آموزشی بازسازیگرایی و میان بعد اعتماد به والدین و دانشآموزان با فلسفههای آموزشی ضرورتگرایی، پایدارگرایی، پیشرفتگرایی و وجودگرایی، همچنین میان بعد تأکید تحصیلی با فلسفه آموزشی پیشرفتگرایی و بازسازیگرایی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به ارتباط مثبت و معنادار مؤلفه نوآوری از متغیر گرایش به تفکر انتقادی با فلسفههای آموزشی پایدارگرایی، پیشرفتگرایی و بازسازیگرایی، همچنین بعد بالیدگی با فلسفههای آموزشی ضرورتگرایی، پایدارگرایی و وجودگرایی و نیز بعد تعهد از مؤلفه گرایش به تفکر انتقادی با فلسفههای آموزشی ضرورت گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت گرایی، بازسازیگرایی و وجودگرایی اشاره کرد. بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که سـهم مؤلـفـههای تعهد(0/040) و اعتماد به والدین و دانش آموزان (0/260) از سایر مؤلفههای گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفههای خوشبینی تحصیلی در تبیین فلسفه آموزشی بیشتر است.
Adib, Ph.D. Y, MohammadiPouya S, Ghaderi S, Azhdari D. An Investigation of the Relationship between Critical Thinking, Academic Optimism, and Educational Philosophy among Senior Secondary School Teachers. QJFR 2021; 18 (2) :23-40 URL: http://qjfr.ir/article-1-1909-fa.html
ادیب یوسف، محمدی پویا سهراب، قادری سیامند، اژدری داود. بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوشبینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (2) :23-40