[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 40-23 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوش‌بینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم
یوسف ادیب ، سهراب محمدی پویا ، سیامند قادری ، داود اژدری
چکیده:   (1430 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوش‌بینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم است. برای بررسی هدف پژوهش با گرد‌آوری داده‌ها از معلمان دورۀ متوسطه دوم نظری به شیوه تصادفی – طبقه‌ای و با بهره‌مندی از روش توصیفی – همبستگی به تحلیل داده‌ها پرداخته شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی(ریکتس، 2003)، خوش‌بینی تحصیلی بیرد و همکاران(2010) و فلسفه‌های آموزشی (سادکر و سادکر، 1997) بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های گردآوری شده از نرم افزار SPSSv25 در قالب آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که میان بعد کارآمدی در مؤلفه خوش‌بینی تحصیلی با فلسفه آموزشی پایدارگرایی، پیشرفت‌گرایی و فلسفه آموزشی بازسازی‌گرایی و میان بعد اعتماد به والدین و دانش‌آموزان با فلسفه‌های آموزشی ضرورت‌گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت‌گرایی و وجودگرایی، همچنین میان بعد تأکید تحصیلی با فلسفه آموزشی پیشرفت‌گرایی و بازسازی‌گرایی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. از دیگر یافته‌های پژوهش می‌توان به ارتباط مثبت و معنا‌دار مؤلفه نوآوری از متغیر گرایش به تفکر انتقادی با فلسفه‌های آموزشی پایدارگرایی، پیشرفت‌گرایی و بازسازی‌گرایی، همچنین بعد بالیدگی با فلسفه‌های آموزشی ضرورت‌گرایی، پایدارگرایی و وجودگرایی و نیز بعد تعهد از مؤلفه گرایش به تفکر انتقادی با فلسفه‌های آموزشی ضرورت گرایی، پایدارگرایی، پیشرفت گرایی، بازسازی‌گرایی و وجودگرایی اشاره کرد. بر اساس یافته‌های پژوهش مشخص شد که سـهم مؤلـفـه‌های تعهد(0/040) و اعتماد به والدین و دانش آموزان (0/260) از سایر مؤلفه‌های گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفه‌های خوش‌بینی تحصیلی در تبیین فلسفه آموزشی بیشتر است.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، خوش‌بینی تحصیلی، فلسفه آموزشی
متن کامل [PDF 459 kb]   (959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/23 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1400/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib, Ph.D. Y, MohammadiPouya S, Ghaderi S, Azhdari D. An Investigation of the Relationship between Critical Thinking, Academic Optimism, and Educational Philosophy among Senior Secondary School Teachers. QJFR 2021; 18 (2) :23-40
URL: http://qjfr.ir/article-1-1909-fa.html

ادیب یوسف، محمدی پویا سهراب، قادری سیامند، اژدری داود. بررسی رابطۀ گرایش به تفکر انتقادی و خوش‌بینی تحصیلی با فلسفه آموزشی معلمان دورۀ متوسطه دوم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (2) :23-40

URL: http://qjfr.ir/article-1-1909-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645