[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 121-142 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر شیوه تدریس مشارکتی و رقابتی بر میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام
مریم جمالی، دکتر محمد رضا اسماعیلی، دکتر زینت نیک آیین
چکیده:   (987 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شیوۀ تدریس مشارکتی و تدریس رقابتی بر میزان مشارکت ورزشی دانش‌­آموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام بوده است. جامعه آماری شامل همه دانش‌­آموزان دختر مدرسه راهنمایی فدک شهرستان فارسان در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها نمونه ای با حجم 120 نفر  به صورت نمونه­‌گیری خوشه­‌ای انتخاب شد، سپس دانش­‌آموزان به صورت تصادفی به سه نمونه 40 نفری تقسیم شدند که شامل گروه مشارکتی، گروه کنترل و گروه رقابتی بودند. روش پژوهش شامل پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با نمونه­‌های مجزاست. داده‌­ها با روش آماری تحلیل واریانس و کوواریانس با اندازه‌­های تکراری و آزمونهای t زوجی، باکس، گرین هاوس – گیزر و ماچلی تحلیل شدند. در پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون همۀ دانش‌­آموزان پرسشنامه‌­های انگیزش ورزشی، اضطراب اجتماعی اندام و عزت­‌نفس را تکمیل کردند. نمونۀ انتخاب شده، در پیش آزمون شـرکت کردنـد که شـامل عوامـل آمـادگی جسـمانی و حرکتی بـود. پس از 14 جلسه پس­آزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد که هر دو شیوۀ تدریس مشارکتی و رقابتی بر دانش‌­آموزان دارای اضطراب اندام مؤثرند، اما تأثیر تدریس مشارکتی مثبت و دارای ثبات است. یعنی تدریس مشارکتی اثر مثبت بر عز‌‌ت‌­نفس و مشارکت ورزشی می­گذارد و سبب کاهش اضطراب اجتماعی اندام می‌­شود. روش رقابتی سبب افزایش مشارکت ورزشی  می­شود، اما عزت­‌نفس را کاهش و اضطراب را  افزایش می­‌دهد.
واژه‌های کلیدی: تدریس مشارکتی، تدریس رقابتی، اضطراب اجتماعی اندام، مشارکت در ورزش
متن کامل [PDF 458 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/31 | پذیرش: 1398/4/8 | انتشار: 1399/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali M, Esmaee’li, Ph.D. M R, Nika’een, Ph.D. Z. Comparing the Effects of Participatory and Competitive Teaching Methods on Sports Participation of Students with Social Physique Anxiety. QJFR. 2021; 17 (4) :121-142
URL: http://qjfr.ir/article-1-1710-fa.html

جمالی مریم، اسماعیلی محمد رضا، نیک آیین زینت. مقایسه تأثیر شیوه تدریس مشارکتی و رقابتی بر میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :121-142

URL: http://qjfr.ir/article-1-1710-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312