هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شیوۀ تدریس مشارکتی و تدریس رقابتی بر میزان مشارکت ورزشی دانشآموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام بوده است. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر مدرسه راهنمایی فدک شهرستان فارسان در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها نمونه ای با حجم 120 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شد، سپس دانشآموزان به صورت تصادفی به سه نمونه 40 نفری تقسیم شدند که شامل گروه مشارکتی، گروه کنترل و گروه رقابتی بودند. روش پژوهش شامل پیشآزمون و پسآزمون با نمونههای مجزاست. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس و کوواریانس با اندازههای تکراری و آزمونهای t زوجی، باکس، گرین هاوس – گیزر و ماچلی تحلیل شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همۀ دانشآموزان پرسشنامههای انگیزش ورزشی، اضطراب اجتماعی اندام و عزتنفس را تکمیل کردند. نمونۀ انتخاب شده، در پیش آزمون شـرکت کردنـد که شـامل عوامـل آمـادگی جسـمانی و حرکتی بـود. پس از 14 جلسه پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد که هر دو شیوۀ تدریس مشارکتی و رقابتی بر دانشآموزان دارای اضطراب اندام مؤثرند، اما تأثیر تدریس مشارکتی مثبت و دارای ثبات است. یعنی تدریس مشارکتی اثر مثبت بر عزتنفس و مشارکت ورزشی میگذارد و سبب کاهش اضطراب اجتماعی اندام میشود. روش رقابتی سبب افزایش مشارکت ورزشی میشود، اما عزتنفس را کاهش و اضطراب را افزایش میدهد.
Jamali M, Esmaee’li, Ph.D. M R, Nika’een, Ph.D. Z. Comparing the Effects of Participatory and Competitive Teaching Methods on Sports Participation of Students with Social Physique Anxiety. QJFR 2021; 17 (4) :121-142 URL: http://qjfr.ir/article-1-1710-fa.html
جمالی مریم، اسماعیلی محمد رضا، نیک آیین زینت. مقایسه تأثیر شیوه تدریس مشارکتی و رقابتی بر میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان دچار اضطراب اجتماعی اندام. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :121-142