[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 99-120 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش هوشیار به جنسیت: رویکردی نو در موضوع عدالت جنسیتی
دکتر غلامعلی احمدی، دکتر علیرضا امینی زرین، دکتر آیدین مهدی زاده تهرانی
چکیده:   (1000 مشاهده)
قرن بیستم را می‌توان قرن رویکردهای جنسیتی به شمار آورد. از جنبشهای تندرو و یک‌طرفه تا تفکرات میانه‌رو و بی‌طرف دربارۀ جنسیت، پیرامون بشر قرن گذشته را احاطه کرده بود که البته خاستگاه همگی دستیابی به عدالت جنسیتی بوده است، اما هرکدام به­‌مثابه تعریف متفاوت از عدالت به رویکردی متفاوت دست‌یافته­‌اند. برنامه‌درسی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. هدف از پژوهش حاضر، تنظیم یک پیوستار از رویکردهای جنسیتی است که تاکنون در جهان مطرح بوده اند تا بتوان از این طریق به خلأ موجود در میان این پیوستار دست یافت، چرا که به نظر می‌رسد هیچ یک از رویکردهای مطرح نتوانسته‌ است پاسخی کامل به مسئله نوع برخورد به جنسیت در برنامه‌درسی ارائه کند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش ترکیب سازوار (ترکیب نظریه‌های مختلف) در پنج گام و با رعایت اصل عدم همجواری پاره‌های ناهمخوان صورت گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل یافته‌­های پژوهشی و شناخت خلأ موجود، با هدف ایجاد توازن در پیوستار رویکردهای جنسیتی در دو گروه اصلی تفکیکی و غیرتفکیکی، به نظر می‌­رسد، «آموزش هوشیار به جنسیت» برگرفته از مبانی دینی و نگاه اسلامی به موضوع جنسیت و دلالتهای آن در موضوع آموزش مبتنی بر اهداف هوشمندانه و برنامه‌ریزی‌شده پنهان و غیرصریح، می‌­تواند پاسخی بر نوع تفکر عدالت- محور به مسأله جنسیت باشد. در پایان، مجموعه‌ای از دلالتها بر رویکرد هوشیار به جنسیت در برنامه­‌درسی ارائه شده است تا بتواند مقدمه‌­ای بر طراحی چنین برنامه‌درسی باشد.
واژه‌های کلیدی: جنسیت، آموزش، رویکردهای جنسیتی، هوشیار به جنسیت
متن کامل [PDF 1053 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/20 | پذیرش: 1398/2/7 | انتشار: 1399/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi, Ph.D. G, Aminizarrin , Ph.D. A R, Mahdizadeh Tehrani , Ph.D. A. Gender-Oriented Education: A New Approach to Gender Equity. QJFR. 2021; 17 (4) :99-120
URL: http://qjfr.ir/article-1-1709-fa.html

احمدی غلامعلی، امینی زرین علیرضا، مهدی زاده تهرانی آیدین. آموزش هوشیار به جنسیت: رویکردی نو در موضوع عدالت جنسیتی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :99-120

URL: http://qjfr.ir/article-1-1709-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4312