قرن بیستم را میتوان قرن رویکردهای جنسیتی به شمار آورد. از جنبشهای تندرو و یکطرفه تا تفکرات میانهرو و بیطرف دربارۀ جنسیت، پیرامون بشر قرن گذشته را احاطه کرده بود که البته خاستگاه همگی دستیابی به عدالت جنسیتی بوده است، اما هرکدام بهمثابه تعریف متفاوت از عدالت به رویکردی متفاوت دستیافتهاند. برنامهدرسی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. هدف از پژوهش حاضر، تنظیم یک پیوستار از رویکردهای جنسیتی است که تاکنون در جهان مطرح بوده اند تا بتوان از این طریق به خلأ موجود در میان این پیوستار دست یافت، چرا که به نظر میرسد هیچ یک از رویکردهای مطرح نتوانسته است پاسخی کامل به مسئله نوع برخورد به جنسیت در برنامهدرسی ارائه کند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش ترکیب سازوار (ترکیب نظریههای مختلف) در پنج گام و با رعایت اصل عدم همجواری پارههای ناهمخوان صورت گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهشی و شناخت خلأ موجود، با هدف ایجاد توازن در پیوستار رویکردهای جنسیتی در دو گروه اصلی تفکیکی و غیرتفکیکی، به نظر میرسد، «آموزش هوشیار به جنسیت» برگرفته از مبانی دینی و نگاه اسلامی به موضوع جنسیت و دلالتهای آن در موضوع آموزش مبتنی بر اهداف هوشمندانه و برنامهریزیشده پنهان و غیرصریح، میتواند پاسخی بر نوع تفکر عدالت- محور به مسأله جنسیت باشد. در پایان، مجموعهای از دلالتها بر رویکرد هوشیار به جنسیت در برنامهدرسی ارائه شده است تا بتواند مقدمهای بر طراحی چنین برنامهدرسی باشد.
Ahmadi, Ph.D. G, Aminizarrin , Ph.D. A R, Mahdizadeh Tehrani , Ph.D. A. Gender-Oriented Education: A New Approach to Gender Equity. QJFR 2021; 17 (4) :99-120 URL: http://qjfr.ir/article-1-1709-fa.html
احمدی غلامعلی، امینی زرین علیرضا، مهدی زاده تهرانی آیدین. آموزش هوشیار به جنسیت: رویکردی نو در موضوع عدالت جنسیتی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :99-120