رابطۀ سبکهای فرزندپروری و سرسختی روانشناختی با تابآوری در دانشآموزان
|
زهرا میرزامحمدی ، فرشاد محسن زاده ، مختار عارفی  |
|
|
چکیده: (6521 مشاهده) |
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطۀ سبکهای فرزندپروری(سلطه گری، وابستگی شدید و سهل انگاری) و سرسختی روانشناختی با تابآوری در دانشآموزان بوده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل همۀ دانش آموزان هنرستانهای دخترانه شهر کرمانشاه در سال 1393 بوده که در زمان انجام تحقیق در حدود 2000 نفر بودهاند. برای انجام دادن این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای استفاده شده و حجم نمونه 300 نفر بودهاست. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری دروز و تیهن(1957) ترجمه شکرکن و نجاریان(1372)، سرسختی اهواز کیامرثی و همکاران (1377) و تابآوری کانر و دیویدسون CD-RIS (2003) بودهاست. نتایج حاصل نشان داده که از میان سه سبک فرزندپروری مورد بررسی تنها بین شیوه سهل انگاری تربیتی والدین و تابآوری دانشآموزان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و میان شیوههای فرزندپروری والدین مبتنی بر سلطهگری و وابستگی شدید با تابآوری دانشآموزان رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین مشخص شد میان سرسختی روان شناختی دانشآموزان با تابآوری آنها رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج حاصله از تحلیل رگرسیون نشان داد که دو متغیر پیشبین یعنی سرسختی روان شناختی دانشآموزان و سهل انگاری تربیتی والدین میتوانند به شکلی مثبت و معنادار تابآوری دانشآموز را پیشبینی کنند و توجه به آنها در تابآوری افراد ضروری است.
|
|
واژههای کلیدی: تابآوری، سبکهای فرزندپروری، سرسختی روان شناختی، دانش آموز |
|
متن کامل [PDF 676 kb]
(4031 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/3 | پذیرش: 1395/10/12 | انتشار: 1395/12/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|