[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 97-120 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ سبکهای فرزندپروری و سرسختی روانشناختی با تاب‌آوری در دانش‌آموزان
زهرا میرزامحمدی ، فرشاد محسن زاده، مختار عارفی
چکیده:   (861 مشاهده)

رابطۀ سبکهای فرزندپروری و سرسختی روانشناختی با تاب‌آوری در دانش‌آموزان

زهرا میرزامحمدی1

دکتر فرشاد محسن زاده2

دکتر مختار عارفی3

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطۀ سبکهای فرزندپروری(سلطه­ گری، وابستگی شدید و سهل انگاری) و سرسختی روانشناختی با تاب‌آوری در دانش‌آموزان بوده است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل همۀ دانش آموزان هنرستانهای دخترانه شهر کرمانشاه در سال 1393 بوده که در زمان انجام تحقیق در حدود 2000 نفر بوده‌اند. برای انجام دادن این تحقیق از روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه‌ای استفاده شده‌ و حجم نمونه 300 نفر بوده‌است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری دروز و تی‌هن(1957) ترجمه شکرکن و نجاریان(1372)، سرسختی اهواز کیامرثی و همکاران (1377) و تاب‌آوری کانر و دیوید‌سون CD-RIS (2003) بوده‌است. نتایج حاصل نشان داده که از میان سه سبک فرزندپروری مورد بررسی تنها بین شیوه سهل انگاری تربیتی والدین و تاب‌آوری دانش‌آموزان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و میان شیوه‌های فرزندپروری والدین مبتنی بر سلطه­گری و وابستگی شدید با تاب‌آوری دانش‌آموزان رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین مشخص شد میان سرسختی روان شناختی دانش‌آموزان با تاب‌آوری آنها رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج حاصله از تحلیل رگرسیون نشان داد که دو متغیر پیش‌بین یعنی سرسختی روان شناختی دانش‌آموزان و سهل انگاری تربیتی والدین می‌توانند به شکلی مثبت و معنادار تاب‌آوری دانش‌آموز را پیش‌بینی کنند و توجه به آنها در تاب‌آوری افراد ضروری است.

کلید واژگان: تاب‌آوری، سبکهای فرزندپروری، سرسختی روان شناختی، دانش آموز

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 3/10/94                      تاریخ پذیرش: 12/10/95

1. گروه روان شناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول)          zmmohammadi@chmail.ir

2. گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران                                                                                farshadm56@gmail.com

3. گروه روان شناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران                                    Arefi.2020@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، سبکهای فرزندپروری، سرسختی روان شناختی، دانش آموز
متن کامل [PDF 676 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Parenting Styles, Psychological Hardiness, and Students’ Resilience . QJFR. 2017; 13 (4) :97-120
URL: http://qjfr.ir/article-1-169-fa.html

میرزامحمدی زهرا، محسن زاده فرشاد، عارفی مختار. رابطۀ سبکهای فرزندپروری و سرسختی روانشناختی با تاب‌آوری در دانش‌آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (4) :97-120

URL: http://qjfr.ir/article-1-169-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638