[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه براساس مؤلفه­ های آموزش جهانی
علی میکائیلی ، وحید معتمدی
چکیده:   (4114 مشاهده)

هدف از این پژوهش بررسی مؤلفه ­های آموزش جهانی در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه و شناسایی مؤلفه­ ها، به منظور اعتلای کیفی و کمی آموزش و پرورش و نوآوریهای علمی در عرصه تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش با توجه به تحلیل فرهنگی محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه انجام گرفته است و در تدوین شاخصهای مؤلفه ای آموزش جهانی نسبت به گردآوری اطلاعات از صاحب­نظران تعلیم وتربیت بهره ­گیری شده است.پژوهش از لحاظ هدف در زمره تحقیقات بنیادی و از نظر گردآوری داده ­ها، توصیفی است و براساس روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. نتیجه بررسی پژوهش در مؤلفه­ های چهارگانه  این است که میان فراوانی مؤلفه ­های آگاهی از نظامها وآگاهی از چشم انداز، درکتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا از لحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود دارد و میان فراوانی مؤلفه مسئولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی ازلحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود ندارد. ضرورت دارد که مؤلفه آگاهی از نظامها به سایر کتابها نیز تسری یابد و اهدافی که مناسب هستند در کتابهای گوناگون آموزشی گنجانده شوند. همین شناخت مؤلفه­ های آموزش جهانی موجب خواهد شد تا ویژگیهای فردی و توانایی دانش آموزان و برنامه ­های آموزشی به صورت هدفمند در پرورش آنان اثر گذار باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش جهانی، تحلیل محتوا، جغرافیا، مطالعات اجتماعی
متن کامل [PDF 1281 kb]   (5348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/27 | پذیرش: 1395/8/16 | انتشار: 1395/6/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mikaeli A, Motamedi, Ph.D. V. A Content Analysis of Social Studies and Geography Textbooks of Junior High School Based on Components of Global Education. QJFR 2016; 13 (2) :7-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-152-fa.html

میکائیلی علی، معتمدی وحید. تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه براساس مؤلفه­ های آموزش جهانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (2) :7-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-152-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660