هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اشتیاق تحصیلی، کمکطلبی یادگیری و اهمالکاری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر گرگان بوده است. بهاین منظور 30 دانش آموز بهصورت هدفمند از میان جمعیت مذکور انتخاب شدند، سپس بهروش تصادفی در یک گروه آزمایش (15 دانش آموز) و یک گروه کنترل (15نفر) گماشته شدند. برای گروه آزمایش بسته آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان گراس(۲۰۰۲) اجرا شد. شایان ذکر است که دانش آموزان در مرحله پیش و پس از اجرا به پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفلید و پاریس (2004)، کمکطلبی رایان و پینتریچ (1997) و اهمالکاری تحصیلی سالامون و راث بلوم (1984) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه و تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر کمکطلبی یادگیری و اهمالکاری دانش آموزان دختر اثری مثبت داشته است. از مؤلفههای اشتیاق تحصیلی، افزایش اشتیاق رفتاری (10/95=F و 0/003= P) و اشتیاق عاطفی (6/97=F و 0/014= P) معنادار، ولی اشتیاق شناختی (3/15=F و 0/088= P) معنادار نبوده است. در مورد افزایش کمکطلبی تحصیلی، مؤلفه اجتناب از کمک (3/65=F و 0/06= P) غیرمعنادار، اما پذیرش کمک (4/60=F و 0/04= P) معنادار بود. در زمینۀ کاهش اهمالکاری تحصیلی هر سه مؤلفه آمادگی برای امتحانات (175/65=F و 0/01= P)، آمادگی برای تکالیف (37/22=F و 0/01= P) و آمادگی پایانی (28/54=F و 0/01= P) معنادارشدهاند. بنابراین، میتوان با بهکارگیری روش آموزش راهبردهای تنظیم هیجان، متغیرهای انگیزشی مرتبط با یادگیری را احتمالاً افزایش داد.
Fani S, Hosseininasab, Ph.D. S D, Panahali, Ph.D. A. The Effectiveness of Teaching Emotion Regulation Strategies in Academic Engagement, Academic Help-Seeking, and Academic Procrastination among Female Senior High School Students. QJFR 2022; 18 (4) :113-130 URL: http://qjfr.ir/article-1-1422-fa.html
فانی شیرین، حسینی نسب سید داود، پناه علی امیر. اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اشتیاق تحصیلی، کمکطلبی یادگیری و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (4) :113-130