[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 130-113 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اشتیاق تحصیلی، کمک‌طلبی یادگیری و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
شیرین فانی ، سید داود حسینی نسب ، امیر پناه علی
چکیده:   (1621 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اشتیاق تحصیلی، کمک­‌طلبی یادگیری و اهمال­‌کاری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر گرگان بوده است. به‌­این منظور 30 دانش آموز به­‌صورت هدفمند از میان جمعیت مذکور انتخاب شدند، سپس به­‌روش تصادفی در یک گروه آزمایش (15 دانش آموز) و یک گروه کنترل (15نفر) گماشته شدند. برای گروه آزمایش بسته آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان گراس(۲۰۰۲) اجرا شد. شایان ذکر است که دانش آموزان در مرحله پیش و پس از اجرا به پرسشنامه­‌های اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفلید و پاریس (2004)، کمک­‌طلبی رایان و پینتریچ (1997) و اهمال­‌کاری تحصیلی سالامون و راث­ بلوم (1984) پاسخ دادند. داده‌­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک­‌راهه و تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفتند. یافته­‌ها نشان دادند که آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر کمک­‌طلبی یادگیری و اهمال­‌کاری دانش آموزان دختر اثری مثبت داشته است. از مؤلفه­‌های اشتیاق تحصیلی، افزایش اشتیاق رفتاری  (10/95=F و 0/003= P) و اشتیاق عاطفی  (6/97=F و 0/014= P) معنا­دار، ولی اشتیاق شناختی  (3/15=F و 0/088= P) معنادار نبوده است. در مورد افزایش کمک­‌طلبی تحصیلی، مؤلفه اجتناب از کمک  (3/65=F و 0/06= P) غیرمعنادار، اما پذیرش کمک  (4/60=F و 0/04= P) معنادار بود. در زمینۀ کاهش اهمال­‌کاری تحصیلی هر سه مؤلفه آمادگی برای امتحانات (175/65=F و 0/01= P)، آمادگی برای تکالیف (37/22=F و 0/01= P) و آمادگی پایانی  (28/54=F و 0/01= P) معنادارشده­‌اند. بنابراین، می‌­توان با به­‌کارگیری روش آموزش راهبردهای تنظیم هیجان، متغیرهای انگیزشی مرتبط با یادگیری را احتمالاً افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، اهمال کاری تحصیلی، تنظیم هیجان، کمک طلبی یادگیری
متن کامل [PDF 557 kb]   (1258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/27 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار: 1400/12/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fani S, Hosseininasab, Ph.D. S D, Panahali, Ph.D. A. The Effectiveness of Teaching Emotion Regulation Strategies in Academic Engagement, Academic Help-Seeking, and Academic Procrastination among Female Senior High School Students. QJFR 2022; 18 (4) :113-130
URL: http://qjfr.ir/article-1-1422-fa.html

فانی شیرین، حسینی نسب سید داود، پناه علی امیر. اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اشتیاق تحصیلی، کمک‌طلبی یادگیری و اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (4) :113-130

URL: http://qjfr.ir/article-1-1422-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645