بررسی وضعیت هویتی دانشآموزان و بازاندیشی در کارکردهای آموزش و پرورش
|
محمد امینی، علی یزدخواستی، رضا جعفری هرندی |
|
|
چکیده: (4715 مشاهده) |
بررسی وضعیت هویتی دانشآموزان و بازاندیشی در کارکردهای آموزش و پرورش
تاریخ دریافت:
|
18/2/91
|
تاریخ پذیرش:
|
12/10/91
|
چکیده
یکی از مهمترین اهداف و کارکردهای نظامهای آموزش و پرورش، فراهم ساختن شرایط لازم برای رشد هویت دانشآموزان است.
هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل وضعیت هویتی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان در راستای تأمل و بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزشی و برنامه های درسی میباشد. با توجه به نقش و اهمیت رشد موزون و یکپارچه هویت در شکوفایی ویژگیها و قابلیتهای مختلف دانشآموزان مقطع متوسطه که در مرحله حساس رشد هویت خود به سر میبرند، این تحقیق تلاش کرده است تا تصویری روشن و دقیق از وضعیت موجود هویت دانشآموزان در ابعاد فردی، اجتماعی، دینی و ملی ارائه نماید. جامعه آماری این تحقیق، دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای نمونه ای شامل 294 دانش آموز انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بود. نتایج حاصل از این پژوهش، بیانگر آن میباشد که دانشآموزان مورد تحقیق از نظر هویت فردی و ملی در سطح مناسبی قرار داشتند؛ ولی از نظر هویت دینی و اجتماعی، ضعیف و کمتر از حد متوسط بودند. همچنین میان دانشآموزان دختر و پسر از نظر هویت فردی و دینی تفاوت معناداری وجود داشت. از نظر هویت فردی، پسران و از جنبه هویت دینی، دختران دارای وضعیت بهتری بودند. در عین حال رابطه معناداری بین وضعیت اشتغال مادران و هویت دانشآموزان در بعد اجتماعی مشاهده گردید.
واژگان کلیدی: هویت، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت فردی، هویت دینی
[2] . استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشانYazdkhasty@ kashanu.ac. ir
[3] . استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم rjafarih@yahoo.com
|
|
واژههای کلیدی: هویت، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت فردی، هویت دینی |
|
متن کامل [PDF 562 kb]
(1019 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/2/18 | پذیرش: 1391/10/12 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|