[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 34-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت هویتی دانش‌آموزان و باز­اندیشی در کارکردهای آموزش و پرورش
محمد امینی، علی یزدخواستی، رضا جعفری هرندی
چکیده:   (4715 مشاهده)

بررسی وضعیت هویتی دانش‌آموزان و باز­اندیشی در کارکردهای آموزش و پرورش

محمد امینی[1]

علی یزدخواستی[2]

رضا جعفری هرندی[3]

تاریخ دریافت:

18/2/91

تاریخ پذیرش:

12/10/91

چکیده

یکی از مهم­ترین اهداف و کارکردهای نظام­های آموزش و پرورش، فراهم ساختن شرایط لازم برای رشد هویت دانش‌آموزان است.

هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل وضعیت هویتی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان در راستای تأمل و بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزشی و برنامه ­های درسی می­باشد. با توجه به نقش و اهمیت رشد موزون و یکپارچه هویت در شکوفایی ویژگی­ها و قابلیت­های مختلف دانش‌آموزان مقطع متوسطه که در مرحله حساس رشد هویت خود به سر می­برند، این تحقیق تلاش کرده است تا تصویری روشن و دقیق از وضعیت موجود هویت دانش‌آموزان در ابعاد فردی، اجتماعی، دینی و ملی ارائه نماید. جامعه آماری این تحقیق، دانش‌آموزان سال  سوم  مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 بودند که به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای تصادفی چند مرحله ­ای نمونه ­ای شامل 294 دانش ­آموز انتخاب گردیدند. ابزار جمع ­آوری اطلاعات، یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا  بود. نتایج حاصل از این پژوهش، بیانگر آن می­باشد که دانش‌آموزان مورد تحقیق از نظر هویت فردی و ملی در سطح مناسبی قرار داشتند؛ ولی از نظر هویت دینی و اجتماعی، ضعیف و کمتر از حد متوسط بودند. همچنین میان دانش‌آموزان دختر و پسر از نظر هویت فردی و دینی تفاوت معناداری وجود داشت. از  نظر هویت فردی، پسران  و از  جنبه هویت دینی، دختران دارای وضعیت بهتری بودند. در عین حال رابطه معناداری بین وضعیت اشتغال  مادران و هویت دانش‌آموزان در بعد اجتماعی مشاهده گردید.

واژگان کلیدی: هویت، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت فردی، هویت دینی

 

[1]. استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان   amini2740@yahoo.com

[2] . استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشانYazdkhasty@ kashanu.ac. ir 

[3] . استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم rjafarih@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: هویت، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت فردی، هویت دینی
متن کامل [PDF 562 kb]   (1019 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/2/18 | پذیرش: 1391/10/12 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Survey on the Identity Situation in Secondary Level Rethinking on Functions of Educational System. QJFR 2012; 9 (2) :7-34
URL: http://qjfr.ir/article-1-132-fa.html

امینی محمد، یزدخواستی علی، جعفری هرندی رضا. بررسی وضعیت هویتی دانش‌آموزان و باز­اندیشی در کارکردهای آموزش و پرورش. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (2) :7-34

URL: http://qjfr.ir/article-1-132-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645