بازنمایی مؤلفههای هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی
|
محمود شارع پور، محمدرضا سلیمانی بشلی، آمنه شکراللهی |
|
|
چکیده: (4520 مشاهده) |
بازنمایی مؤلفههای هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی
محمود شارعپور[1]
محمدرضا سلیمانی بشلی[2]
آمنه شکراللهی[3]
تاریخ دریافت:
|
27/2/92
|
تاریخ پذیرش:
|
20/4/92
|
چکیده
کتابهای درسی در نظامهای آموزشی متمرکز، به عنوان اسناد و منابع مکتوب و مدون، محور آموزش و پرورش محسوب میشود و فعالیتها و تجارب تربیتی دانشآموزان، توسط معلم، حول محور آن سازماندهی میشود. در نتیجه در تألیف و سازماندهی محتوای کتاب، باید بهترین طرحها و فنون و عناصر محتوایی به کار گرفته شود. مدرسه، مکانیسمی است که کودک از طریق آن وارد جریان حیات سیاسی میشود. جهت گیریهای سیاسی که اغلب در طول سالهای مدرسه آموخته میشوند، تأثیر بسیار زیادی بر رفتار سیاسی افراد دارند. اگرچه اغلب، مدرسه را مهمترین ابزار جامعهپذیری سیاسی میدانند، ولی تحقیقات زیادی در مورد جوانب مختلف مدرسه، از جمله کتب درسی در ایران صورت نگرفته است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل محتوای کتب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی، جهت بررسی میزان فراوانی و اهمیت مؤلفههای هویت ملی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بوده است. برای این کار به مقایسه میزان فراوانی مؤلفههای پنجگانه هویت ملی در هر کتاب و پایه و نیز ضرایب اهمیت مقولههای تحقیق در کلیه دروس پرداخته شد. یافتهها در خصوص مقایسه مؤلفههای اصلی هویت ملی، نشان میدهد در کلیه کتب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی، کمترین ضریب اهمیت را مقوله جغرافیا و بیشترین ضریب اهمیت را مقوله میراث فرهنگی کسب نموده است.
واژگان کلیدی: کتاب درسی، هویت ملی، تحلیل محتوا، هویت اجتماعی، جامعهپذیری سیاسی، میراث فرهنگی.
[1]. استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران sharepour@yahoo.com
[2]. دانشجوی دکتری جامعهشناسی Soleimani20002000@gamil.com
[3]. دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی shokrolahi1380@yahoo.com
|
|
واژههای کلیدی: کتاب درسی، هویت ملی، تحلیل محتوا، هویت اجتماعی، جامعهپذیری سیاسی، میراث فرهنگی. |
|
متن کامل [PDF 617 kb]
(1619 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/2/27 | پذیرش: 1392/4/20 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|