[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 11-1391 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 170-147 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی مؤلفه‌های هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی
محمود شارع ­پور، محمدرضا سلیمانی بشلی، آمنه شکراللهی
چکیده:   (4142 مشاهده)

بازنمایی مؤلفه‌های هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی

محمود شارع‌­پور[1]

محمدرضا سلیمانی بشلی[2]

آمنه شکراللهی[3]

تاریخ دریافت:

27/2/92

تاریخ پذیرش:

20/4/92

چکیده

کتاب­های درسی در نظام‌های آموزشی متمرکز، به عنوان اسناد و منابع مکتوب و مدون، محور آموزش و پرورش محسوب می‌شود و فعالیت‌ها و تجارب تربیتی دانش‌آموزان، توسط معلم، حول محور آن سازمان­دهی می‌شود. در نتیجه در تألیف و سازمان­دهی محتوای کتاب، باید بهترین طرح‌ها و فنون و عناصر محتوایی به کار گرفته شود. مدرسه، مکانیسمی است که کودک از طریق آن وارد جریان حیات سیاسی می‌شود. جهت­ گیری­های سیاسی که اغلب در طول سال­های مدرسه آموخته می‌شوند، تأثیر بسیار زیادی بر رفتار سیاسی افراد دارند. اگرچه اغلب، مدرسه را مهم­ترین ابزار جامعه‌پذیری سیاسی می‌دانند، ولی تحقیقات زیادی در مورد جوانب مختلف مدرسه، از جمله کتب درسی در ایران صورت نگرفته است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی و تحلیل محتوای کتب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی، جهت بررسی میزان فراوانی و اهمیت مؤلفه‌های هویت ملی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بوده است. برای این کار به مقایسه میزان فراوانی مؤلفه‌های پنج‌گانه هویت ملی در هر کتاب و پایه و نیز ضرایب اهمیت مقوله‌های تحقیق در کلیه دروس پرداخته شد. یافته‌ها در خصوص مقایسه مؤلفه‌های اصلی هویت ملی، نشان می‌دهد در کلیه کتب فارسی بخوانیم دوره ابتدایی، کمترین ضریب اهمیت را مقوله جغرافیا و بیشترین ضریب اهمیت را مقوله میراث فرهنگی کسب نموده است.

 واژگان کلیدی: کتاب درسی، هویت ملی، تحلیل محتوا، هویت اجتماعی، جامعه‌پذیری سیاسی، میراث فرهنگی.

 

[1]. استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران  sharepour@yahoo.com 

[2]. دانشجوی دکتری جامعه­شناسی     Soleimani20002000@gamil.com

[3]. دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه­شناسی shokrolahi1380@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: کتاب درسی، هویت ملی، تحلیل محتوا، هویت اجتماعی، جامعه‌پذیری سیاسی، میراث فرهنگی.
متن کامل [PDF 617 kb]   (1437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/27 | پذیرش: 1392/4/20 | انتشار: 1395/11/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Representation of Components of National Identity in Elementary School Textbooks. QJFR 2013; 9 (4) :147-170
URL: http://qjfr.ir/article-1-121-fa.html

شارع ­پور محمود، سلیمانی بشلی محمدرضا، شکراللهی آمنه. بازنمایی مؤلفه‌های هویت ملی در کتب فارسی دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (4) :147-170

URL: http://qjfr.ir/article-1-121-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645