[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 122-101 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط میان جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیت‌بدنی شهرستانهای استان تهران
شهرام نظری
چکیده:   (3117 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط میان جامعه­‌پذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیت‌بدنی شهرستانهای استان تهران بود. این تحقیق از نظر هدف، از پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ معلمان زن (786 نفر) و مرد (595 نفر)‌ تربیت‌بدنی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود (1381 نفر). بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به روش خوشه‌ای تصادفی 302 نفر (172 نفر زن، 130 نفر مرد) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها و اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه‌های استاندارد هویت سازمانی میلر و همکاران (2000) (0/849=α) و جامعه‌­پذیری سازمانی تائورمینا (2004) (0/899=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) به‌کار گرفته شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد که میان جامعه­‌پذیری سازمانی و ابعاد آن (آموزش، تفاهم، حمایت همکاران، چشم‌انداز آینده) با هویت سازمانی معلمان تربیت‌بدنی ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. نتایج مدل تحلیل مسیر نیز نشان داد که مؤلفه‌های جامعه­‌پذیری سازمانی 42/6 درصد از واریانس کل تغییرات هویت سازمانی معلمان تربیت‌بدنی را تبیین می‌کنند و در این میان مؤلفه‌های آموزش، حمایت همکاران و چشم‌انداز آینده اثری مثبت و معنادار بر هویت سازمانی معلمان تربیت‌بدنی داشته و اثر تفاهم بر هویت سازمانی معنادار نبوده است. یافته‌ها نشان دادند که مؤلفه‌های آموزش و چشم‌انداز آینده بیشترین اثر را بر هویت سازمانی معلمان دارند.
 
 
واژه‌های کلیدی: جامعه پذیری سازمانی، هویت سازمانی، آموزش، حمایت همکاران، معلمان تربیت‌بدنی
متن کامل [PDF 1457 kb]   (2045 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/17 | پذیرش: 1398/2/26 | انتشار: 1398/6/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari, Ph.D. S. The Relationship between Organizational Socialization and Organizational Identity among Physical Education Teachers in Cities of Tehran Province. QJFR 2019; 16 (2) :101-122
URL: http://qjfr.ir/article-1-1100-fa.html

نظری شهرام. ارتباط میان جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیت‌بدنی شهرستانهای استان تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (2) :101-122

URL: http://qjfr.ir/article-1-1100-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645