ارتباط میان جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران
|
شهرام نظری |
|
|
چکیده: (3334 مشاهده) |
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط میان جامعهپذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران بود. این تحقیق از نظر هدف، از پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ معلمان زن (786 نفر) و مرد (595 نفر) تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود (1381 نفر). بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به روش خوشهای تصادفی 302 نفر (172 نفر زن، 130 نفر مرد) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای استاندارد هویت سازمانی میلر و همکاران (2000) (0/849=α) و جامعهپذیری سازمانی تائورمینا (2004) (0/899=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) بهکار گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که میان جامعهپذیری سازمانی و ابعاد آن (آموزش، تفاهم، حمایت همکاران، چشمانداز آینده) با هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. نتایج مدل تحلیل مسیر نیز نشان داد که مؤلفههای جامعهپذیری سازمانی 42/6 درصد از واریانس کل تغییرات هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی را تبیین میکنند و در این میان مؤلفههای آموزش، حمایت همکاران و چشمانداز آینده اثری مثبت و معنادار بر هویت سازمانی معلمان تربیتبدنی داشته و اثر تفاهم بر هویت سازمانی معنادار نبوده است. یافتهها نشان دادند که مؤلفههای آموزش و چشمانداز آینده بیشترین اثر را بر هویت سازمانی معلمان دارند.
|
|
واژههای کلیدی: جامعه پذیری سازمانی، هویت سازمانی، آموزش، حمایت همکاران، معلمان تربیتبدنی |
|
متن کامل [PDF 1457 kb]
(2242 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/4/17 | پذیرش: 1398/2/26 | انتشار: 1398/6/3
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|