رابطه مدل پنجعاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار- خانواده در معلمان
|
حسن رضایی جمالویی ، جعفر حسنی ، الهام آقایی ، مهدی طاهری  |
|
|
چکیده: (4828 مشاهده) |
رابطه مدل پنجعاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار- خانواده در معلمان
حسن رضایی جمالویی1
دکتر جعفر حسنی2
الهام آقایی3
مهدی طاهری4
چکیده
تعارض کار-خانواده تحت عنوان ناسازگاری دوطرفه بین تقاضاهای نقش کاری و خانوادگی توصیف میشود که میتواند برای افراد، خانوادهها و سازمانها آثار زیانبار و نامناسبی بر جای گذارد و با طیف وسیعی از پیامدهای منفی همراه است؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدل پنجعاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار- خانواده در معلمان بود. آزمودنی های پژوهش شامل 200 معلم زن بودند که به روش نمونهگیری تصادفی از میان معلمان زن شاغل در آموزش و پرورش شهرستان نجفآباد در سال تحصیلی 92-1391 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران، پرسشنامه شخصیتی نئو و مقیاس عاطفه منفی واتسون و همکاران استفاده شد. داده های پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تعارض کار-خانواده با عاطفه منفی (33/0 r=) و روانرنجوری (25/0 r=) رابطه مثبت و معنیدار و با برونگرایی (21/0- r=) رابطه منفی و معنی داری دارد (05/0P <)؛ این در حالی است که بین توافقپذیری، تجربهپذیری و وجدان با تعارض کار-خانواده رابطه ای مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد حدود 32 درصد از واریانس تعارض کار – خانواده توسط عاطفه منفی، روانرنجوری و توافقپذیری تبیین میشود. این یافتهها نشان میدهد افزایش سطح روانرنجوری و عاطفه منفی و کاهش سطح برونگرایی سبب افزایش تعارض بین نقشهای کاری و خانوادگی در معلمان میشود. لذا پیشنهاد میشود معلمان ضمن آشنایی با روند مدیریت علمی آن، از طرف خانواده و آموزش و پرورش نیز مورد حمایت همهجانبه قرار گیرند تا به تنظیم برنامههای کاری و خانوادگی خود با حداقل تداخل ممکن، اقدام کنند.
کلیدواژگان: تعارض کار- خانواده، مدل پنجعاملی شخصیت، عاطفه منفی، معلمان
__________________________________
تاریخ دریافت: 3/2/92 تاریخ پذیرش: 29/4/93
1.دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی h.rezayi2@yahoo.com
2.دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی
3. دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران
4. دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی |
|
واژههای کلیدی: تعارض کار- خانواده، مدل پنجعاملی شخصیت، عاطفه منفی، معلمان |
|
متن کامل [PDF 826 kb]
(2076 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/2/3 | پذیرش: 1393/4/29 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|