[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 9-1392 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 40-23 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مدل پنج‌عاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار- خانواده در معلمان
حسن رضایی جمالویی ، جعفر حسنی ، الهام آقایی ، مهدی طاهری
چکیده:   (4437 مشاهده)

رابطه مدل پنج‌عاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار- خانواده در معلمان

حسن رضایی جمالویی1

دکتر جعفر حسنی2

الهام آقایی3

مهدی طاهری4

چکیده

تعارض کار-خانواده تحت عنوان ناسازگاری دوطرفه بین تقاضاهای نقش کاری و خانوادگی توصیف می­شود که می­تواند برای افراد، خانواده­ها و سازمان­ها آثار زیانبار و نامناسبی بر جای گذارد و با طیف وسیعی از پیامدهای منفی همراه است؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدل پنج‌عاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار- خانواده در معلمان بود. آزمودنی­ های پژوهش شامل 200 معلم زن بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی از میان معلمان زن شاغل در آموزش و پرورش شهرستان نجف‌آباد در سال تحصیلی 92-1391 انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از مقیاس تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران، پرسشنامه­ شخصیتی نئو و مقیاس عاطفه منفی واتسون و همکاران استفاده شد. داده­ های پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تعارض کار-خانواده با عاطفه منفی (33/0 r=) و روان­رنجوری (25/0 r=) رابطه مثبت و معنی­دار و با برونگرایی (21/0- r=) رابطه منفی و معنی ­داری دارد (05/0P <)؛ این در حالی است که بین توافق­پذیری، تجربه­پذیری و وجدان با تعارض کار-خانواده رابطه ­ای مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد حدود  32 درصد از واریانس تعارض کار خانواده توسط عاطفه منفی، روان­رنجوری و توافق­پذیری تبیین می­شود. این یافته­ها نشان می­دهد افزایش سطح روان­رنجوری و عاطفه منفی و کاهش سطح برونگرایی سبب افزایش تعارض بین نقشهای کاری و خانواد­گی در معلمان می­شود. لذا پیشنهاد می­شود معلمان ضمن آشنایی با روند مدیریت علمی آن، از طرف خانواده و آموزش و پرورش نیز مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرند تا به تنظیم برنامه‌های کاری و خانوادگی خود با حداقل تداخل ممکن، اقدام کنند.

کلیدواژگان: تعارض کار- خانواده، مدل پنج‌عاملی شخصیت، عاطفه منفی، معلمان

__________________________________

تاریخ دریافت: 3/2/92             تاریخ پذیرش: 29/4/93

1.دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی                                                                        h.rezayi2@yahoo.com

2.دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی

3. دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران

4. دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی

واژه‌های کلیدی: تعارض کار- خانواده، مدل پنج‌عاملی شخصیت، عاطفه منفی، معلمان
متن کامل [PDF 826 kb]   (1806 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/3 | پذیرش: 1393/4/29 | انتشار: 1395/11/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee Jamalouee H, Hassani, Ph. D. J, Aghaee E, Taheri M. The Interrelationship of the Five-Factor Model of Personality, Negative Affectivity, and Teachers’ Work-Family Conflict. QJFR 2013; 10 (3) :23-40
URL: http://qjfr.ir/article-1-103-fa.html

رضایی جمالویی حسن، حسنی جعفر، آقایی الهام، طاهری مهدی. رابطه مدل پنج‌عاملی شخصیت و عاطفه منفی با تعارض کار- خانواده در معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (3) :23-40

URL: http://qjfr.ir/article-1-103-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 9-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645