سرمایه اجتماعی به مجموعه منابع بالقوه و بالفعلی گفته میشود که با عضویت در شبکههای اجتماعی و سازمانها به وجود می آید. مفهوم سرمایه اجتماعی به دلیل ماهیت و محتوایی که دارد تقریباً با همۀ موضوعات و مسائل مطرح در حوزه انسانی و اجتماعی ارتباط پیدا میکند و اخیرا به مثابۀ یک عامل اجتماعی مؤثر بر سلامت سازمانی مطرح شده است. رضایت شغلی مؤلفه ای تعیین کننده و اثرگذار در تمام سازمانهاست که میتواند راندمان و بهرهوری را تحت تأثیر خود قرار دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان شهر یزد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش معلمان شهر یزد هستند که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 271 نفر برآورد شده است. شیوه نمونهگیری طبقه ای متناسب است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایت شغلی مینهسوتا (MSQ) با همبستگی درونی 0/84 و پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی با آلفای کرونباخ 083 است. یافتهها نشان دادند که میان ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت، کیفیت شبکه، هنجار و انسجام اجتماعی) با رضایت شغلی ارتباطی معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی 24 درصد از تغییرات متغیر رضایت شغلی را تبیین میکنند. در نتیجه هنگامی که سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت، شبکه، هنجار، انسجام اجتماعی) کارکنان افزایش مییابد رضایت شغلی آنان نیز افزایش مییابد و این فرایند در نهایت سبب افزایش بهرهوری میشود.
Zare’ Shahabadi, Ph.D. A, Eslami B, MahdiPour Khorasani M. The Effect of Social Capital on Teachers’ Job Satisfaction in Yazd. QJFR 2019; 16 (1) :83-100 URL: http://qjfr.ir/article-1-1004-fa.html
زارع شاه آبادی اکبر، اسلامی بهروز، مهدی پور خراسانی ملیحه. تأثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان شهر یزد. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :83-100