مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده
|
احمد احمدی قوزلوجه ، فرشته باعزت ، سیاوش کیانی  |
|
|
چکیده: (4909 مشاهده) |
مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده
احمد احمدی قوزلوجه1
دکتر فرشته باعزت2
سیاوش کیانی3
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده در شهر پارس آباد بود. روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است و از میان جامعه آماری 160 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب اتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده متفاوت است و فرزندان خانواده های کثرت گرا و توافق کننده از خودکارآمدی بالا و فرزندان خانواده های محافظت کننده و بی قید از خودکارآمدی پایین برخوردارند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که به منظور تقویت خودکارآمدی فرزندان، والدین زمینه های لازم را برای تعاملات باز و سر گشاده در خانواده فراهم کنند و ضمن تشویق فرزندان به اظهار نظر و مشارکت در تعاملات خانواده آنها را متوجه کنند که نظرات و عقایدیشان ارزشمند است و در تصمیم گیریهای خانواده به کارگرفته می شوند.
کلید واژه ها: الگوی ارتباطی خانواده، خانواده کثرت گرا، خانواده توافق کننده، خانواده محافظت کننده، خانواده بی قید، خودکارآمدی
_________________________________________________
تاریخ دریافت: 21/4/90 تاریخ پذیرش: 25/8/91
1. دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز ahmad747kam@yahoo.com
2. دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران baezzat12@gmail.com
3 . دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی sia000kia@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: الگوی ارتباطی خانواده، خانواده کثرت گرا، خانواده توافق کننده، خانواده محافظت کننده، خانواده بی قید، خودکارآمدی |
|
متن کامل [PDF 472 kb]
(1765 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/4/21 | پذیرش: 1391/8/25 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|