[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 70-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده
احمد احمدی قوزلوجه ، فرشته باعزت ، سیاوش کیانی
چکیده:   (4408 مشاهده)

مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده

احمد احمدی قوزلوجه1

دکتر فرشته باعزت2

سیاوش کیانی3

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده در شهر پارس آباد بود. روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است و از میان جامعه آماری 160 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب اتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده متفاوت است و فرزندان خانواده های کثرت گرا و توافق کننده از خودکارآمدی بالا و فرزندان خانواده های محافظت کننده و بی قید از خودکارآمدی پایین برخوردارند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که به منظور تقویت خودکارآمدی فرزندان، والدین زمینه های لازم را برای تعاملات باز و سر گشاده در خانواده فراهم کنند و ضمن تشویق فرزندان به اظهار نظر و مشارکت در تعاملات خانواده آنها را متوجه کنند که نظرات و عقایدیشان ارزشمند است و در تصمیم گیریهای خانواده به کارگرفته می شوند.

کلید واژه ها: الگوی ارتباطی خانواده، خانواده کثرت گرا، خانواده توافق کننده، خانواده محافظت کننده، خانواده بی قید، خودکارآمدی

_________________________________________________

تاریخ دریافت: 21/4/90                    تاریخ پذیرش: 25/8/91

1. دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز                                                               ahmad747kam@yahoo.com

2. دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران                                                                                  baezzat12@gmail.com

3 . دانش­آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی                                                                              sia000kia@gmail.com

واژه‌های کلیدی: الگوی ارتباطی خانواده، خانواده کثرت گرا، خانواده توافق کننده، خانواده محافظت کننده، خانواده بی قید، خودکارآمدی
متن کامل [PDF 472 kb]   (1473 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/4/21 | پذیرش: 1391/8/25 | انتشار: 1395/11/6
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Ghouzloujeh A, Baezzat, Ph. D. F, Kiani S. A Comparison of Students' Self-Efficacy according to Family Communication Patterns. QJFR 2012; 9 (3) :59-70
URL: http://qjfr.ir/article-1-128-fa.html

احمدی قوزلوجه احمد، باعزت فرشته، کیانی سیاوش. مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (3) :59-70

URL: http://qjfr.ir/article-1-128-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645