هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه میان حمایت سازمانی و خودکارآمدی پژوهشی با نقش میانجی رشد توانایی آیندهپژوهی معلمان مقطع ابتدایی بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی بوده است. جامعه آماری شامل همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهر بهشهر به تعداد 359 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 186 نفر و بهشیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب جنسیت انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه حمایت سازمانی آلن و همکاران (2008)، خودکارآمدی پژوهشی صالحی (1390) و رشد توانایی آیندهپژوهی لشکری (1399) استفاده شده است. روایی صوری ابزارها را صاحبنظران و متخصصان مربوطه تأیید کردهاند. پایایی آنها با بهکارگیری فرمول آلفای کرونباخ برای هریک به ترتیب برابر 0/82، 0/79 و 0/80 بهدست آمده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری، بهکمک نرمافزار آماری لیزرل بهره گرفته شده است. نتایج نشان دادند که میان حمایت سازمانی و رشد توانایی آیندهپژوهی با خودکارآمدی پژوهشی معلمان رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به مدل نهایی میتوان گفت که حمایت سازمانی با میزان ضریب مسیر 0/44 بر خودکارآمدی پژوهشی اثر مثبت دارد و رشد توانایی آیندهپژوهی نیز با ضریب مسیر 0/49 بر خودکارآمدی پژوهشی اثر مثبت دارد و حمایت سازمانی با میزان ضریب مسیر 0/71 بر رشد توانایی آیندهپژوهی اثر مثبت دارد. همچنین نقش میانجی رشد توانایی آیندهپژوهی در رابطه میان حمایت سازمانی و خودکارآمدی پژوهشی تائید شد.
Barimani, Ph.D. A, Bagheri M. Organizational Support and Research Self-efficacy: The Moderating Role of Development of Teachers’ Capability of Futurology. QJFR 2022; 18 (4) :97-112 URL: http://qjfr.ir/article-1-1214-fa.html
بریمانی ابوالقاسم، باقری مبینا. رابطه میان حمایت سازمانی و خودکارآمدی پژوهشی با نقش میانجی رشد توانایی آیندهپژوهی معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (4) :97-112