[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 112-97 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه میان حمایت سازمانی و خودکارآمدی پژوهشی با نقش میانجی‌ رشد توانایی آینده‌پژوهی معلمان
ابوالقاسم بریمانی، مبینا باقری
چکیده:   (282 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه میان حمایت سازمانی و خودکارآمدی پژوهشی با نقش میانجی‌ رشد توانایی آینده‌پژوهی معلمان مقطع ابتدایی بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی بوده است. جامعه آماری شامل همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهر بهشهر به تعداد 359 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 186 نفر و به­‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برحسب جنسیت انتخاب شده است. برای گرد‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه‏ حمایت سازمانی آلن و همکاران (2008)، خودکارآمدی پژوهشی صالحی (1390) و رشد توانایی آینده‌پژوهی لشکری (1399) استفاده شده است. روایی صوری ابزارها را صاحب‌نظران و متخصصان مربوطه تأیید کرده‌­اند. پایایی آنها با به­‌کارگیری فرمول آلفای کرونباخ برای هریک به ترتیب برابر 0/82، 0/79 و 0/80 به­‌دست آمده است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و مدل‌یابی معادلات ساختاری، به­کمک نرم‌افزار آماری لیزرل بهره گرفته شده است. نتایج نشان دادند که میان حمایت سازمانی و رشد توانایی آینده‌پژوهی با خودکارآمدی پژوهشی معلمان رابطه معنادار وجود دارد. با توجه به مدل نهایی می‌توان گفت که حمایت سازمانی با میزان ضریب مسیر 0/44 بر خودکارآمدی پژوهشی اثر مثبت دارد و رشد توانایی آینده‌پژوهی نیز با ضریب مسیر 0/49 بر خودکارآمدی پژوهشی اثر مثبت دارد و حمایت سازمانی با میزان ضریب مسیر 0/71 بر رشد توانایی آینده‌پژوهی اثر مثبت دارد. همچنین نقش میانجی رشد توانایی آینده‌پژوهی در رابطه میان حمایت سازمانی و خودکارآمدی پژوهشی تائید شد.

 
واژه‌های کلیدی: حمایت سازمانی، خودکارآمدی پژوهشی، رشد توانایی آینده‌پژوهی
متن کامل [PDF 487 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1400/12/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barimani, Ph.D. A, Bagheri M. Organizational Support and Research Self-efficacy: The Moderating Role of Development of Teachers’ Capability of Futurology. QJFR. 2022; 18 (4) :97-112
URL: http://qjfr.ir/article-1-1214-fa.html

بریمانی ابوالقاسم، باقری مبینا. رابطه میان حمایت سازمانی و خودکارآمدی پژوهشی با نقش میانجی‌ رشد توانایی آینده‌پژوهی معلمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (4) :112-97

URL: http://qjfr.ir/article-1-1214-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414