مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانشآموز
|
رسول کرد نوقابی ، فائزه جهان ، ایرج بختیاری |
|
|
چکیده: (4359 مشاهده) |
مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانشآموز
دکتر رسول کرد نوقابی1
فائزه جهان 2
ایرج بختیاری3
چکیده
پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهر تویسرکان در سال تحصیلی 92-91 صورت گرفته است. برای این منظور 51 دانشآموز سال دوّم راهنمایی از یک مدرسه راهنمایی به طور تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای آزمودن فرضیه های پژوهش از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. دو گروه آزمایش سخنرانی و بحث گروهی به مدت یک ماه و نیم (شش جلسه) تحت تأثیر متغیر مستقل یعنی اجرای دو روش آموزشی سخنرانی و بحث گروهی قرار گرفتند، اما گروه کنترل تحت هیچ نوع آموزشی قرار نگرفت. در پایان (جلسه هفتم) برای هر سه گروه پس آزمون اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودآگاهی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T مستقل، تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه، نشان داد که آموزش با دو روش سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانشآموزان تأثیر مثبت می گذارد، اما یادگیری دانشآموزان با روش بحث گروهی بیشتر از روش سخنرانی بوده است.
کلید واژگان: آموزش، یادگیری، مهارت خودآگاهی، روش سخنرانی، روش بحث گروهی
____________________________________________
تاریخ دریافت: 4/12/92 تاریخ پذیرش: 4/8/93
1. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان nogha5@yahoo.com
2. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا (نویسنده مسئول) Faeze.jahan@gmail.com
3. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اراک Fv1015@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: آموزش، یادگیری، مهارت خودآگاهی، روش سخنرانی، روش بحث گروهی |
|
متن کامل [PDF 515 kb]
(3285 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/12/4 | پذیرش: 1393/8/4 | انتشار: 1395/11/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|