[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 120-101 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانش‌آموز
رسول کرد نوقابی ، فائزه جهان ، ایرج بختیاری
چکیده:   (4359 مشاهده)

مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانش‌آموز

دکتر رسول کرد نوقابی1

فائزه جهان 2

ایرج بختیاری3

چکیده

پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانش‌آموزان پسر دوره راهنمایی شهر تویسرکان در سال تحصیلی 92-91 صورت گرفته است. برای این منظور 51  دانش‌آموز سال دوّم راهنمایی از یک مدرسه راهنمایی به طور تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای آزمودن فرضیه ­های پژوهش از طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. دو گروه آزمایش سخنرانی و بحث گروهی به مدت یک ماه و نیم (شش جلسه) تحت تأثیر متغیر مستقل یعنی اجرای دو روش آموزشی سخنرانی و بحث گروهی  قرار گرفتند، اما گروه کنترل تحت هیچ نوع آموزشی قرار نگرفت. در پایان (جلسه هفتم) برای هر سه گروه  پس ­آزمون اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودآگاهی استفاده شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون T مستقل، تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه، نشان داد که آموزش با دو روش سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی  دانش‌آموزان تأثیر مثبت می گذارد،‌ اما یادگیری  دانش‌آموزان با روش بحث گروهی بیشتر از روش سخنرانی بوده است. 

کلید واژگان: آموزش، یادگیری، مهارت خودآگاهی، روش سخنرانی، روش بحث گروهی

____________________________________________

تاریخ دریافت: 4/12/92              تاریخ پذیرش: 4/8/93

1. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان                                                                              nogha5@yahoo.com

2. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا (نویسنده مسئول)                                             Faeze.jahan@gmail.com

3. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اراک                                                                            Fv1015@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: آموزش، یادگیری، مهارت خودآگاهی، روش سخنرانی، روش بحث گروهی
متن کامل [PDF 515 kb]   (3285 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/4 | پذیرش: 1393/8/4 | انتشار: 1395/11/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordnoghabi, Ph. D. R, Jahan F, Bakhtiari I. The Effectiveness of Lecture Methods of Instruction and Group Discussion in Learning Self-Awareness Skill among Students. QJFR 2014; 10 (4) :101-120
URL: http://qjfr.ir/article-1-99-fa.html

کرد نوقابی رسول، جهان فائزه، بختیاری ایرج. مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانش‌آموز. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (4) :101-120

URL: http://qjfr.ir/article-1-99-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645