هدف از پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود-تنظیمی عاطفی در دانشآموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان است. پژوهش حاضر زمینهیابی از نوع علّی- مقایسه ای است و جامعه آماری آن را تمامی دانشآموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 96-1395 در دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری 30 دانش آموز دارای والدین معتاد به روش نمونهگیری در دسترس و 30 دانش آموز دارای والدین سالم به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس خود- تنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شد. دادهها با روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون والدین معتاد تفاوت معنادار وجود دارد (P ≤0.05). بدین معنا که دانش آموزان با والدین معتاد در هر دو متغیر مورد مطالعه از همتایان عادی خود پایینتر بودند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اعتیاد داشتن والدین ممکن است سبب شود که فرزندان، به ویژه پسران در معرض آسیبهای روانشناختی چون ضعف در تنظیم هیجان و ناتوانی در خود- تنظیمی عاطفی قرار بگیرند.
Nazarpour Samsami P, Ghasemzadeh M, Panahi M. Comparing Emotion Regulation Strategies and Emotional Self-Regulation in 12-16 Year Old Boys with and without Drug-Addicted Parents in Masjed Soleyman . QJFR 2018; 15 (3) :113-126 URL: http://qjfr.ir/article-1-777-fa.html
نظرپور صمصامی پروانه، قاسم زاده مهدی، پناهی منیره. مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در دانش آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :113-126