[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 113-126 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در دانش آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان
پروانه نظرپور صمصامی ، مهدی قاسم زاده، منیره پناهی
چکیده:   (37 مشاهده)
مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در  دانش آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد  شهرستان مسجد سلیمان

پروانه نظرپور صمصامی1
مهدی قاسم زاده2
منیره پناهی3

چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود-تنظیمی عاطفی در  دانش­آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان است. پژوهش حاضر زمینه­یابی از نوع علّی- مقایسه ای است و جامعه آماری آن را تمامی دانش­آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان تشکیل می­‌دادند که در سال تحصیلی 96-1395 در دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری 30 دانش آموز دارای والدین معتاد به روش نمونه­‌گیری در دسترس و 30 دانش آموز دارای والدین سالم به روش نمونه‌­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده­‌ها، از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس خود- تنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شد. داده­‌ها با روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون والدین معتاد تفاوت معنادار وجود دارد (P ≤0.05). بدین معنا که دانش آموزان با والدین معتاد در هر دو متغیر مورد مطالعه از همتایان عادی خود پایین­‌تر بودند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اعتیاد داشتن والدین ممکن است سبب شود که فرزندان، به ویژه پسران در معرض آسیبهای روانشناختی چون ضعف در تنظیم هیجان و ناتوانی در خود- تنظیمی عاطفی قرار بگیرند.
کلید واژگان: راهبردهای تنظیم هیجان، خود- تنظیمی عاطفی، دانش آموزان با والدین معتاد، دانش­‌آموزان بدون والدین معتاد
ـ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/12/21                   تاریخ پذیرش: 96/12/18
1. گروه آموزش و پرورش ابتدایی، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران (نویسنده مسئول)              Nazarpour_p@iaumis.ac.ir
2. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی mahdigh.iran@gmail.com
3. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالpsypanahi@gmail.com
واژه‌های کلیدی: راهبردهای تنظیم هیجان، خود- تنظیمی عاطفی، دانش آموزان با والدین معتاد، دانش آموزان بدون والدین معتاد
متن کامل [PDF 1409 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazarpour Samsami P, Ghasemzadeh M, Panahi M. Comparing Emotion Regulation Strategies and Emotional Self-Regulation in 12-16 Year Old Boys with and without Drug-Addicted Parents in Masjed Soleyman . QJFR. 2018; 15 (3) :113-126
URL: http://qjfr.ir/article-1-777-fa.html

نظرپور صمصامی پروانه، قاسم زاده مهدی، پناهی منیره. مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در دانش آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (3) :113-126

URL: http://qjfr.ir/article-1-777-fa.html



دوره 15، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790