[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 12-1393 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 72-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش درمانجو-مداری راجرز بر نگرش دانش‌آموزان نسـبت بـه مصـرف مواد مخدر
سید علی اکبر مرتضوی امامی ، قدسی احقر
چکیده:   (3848 مشاهده)

تأثیر روش درمانجو-مداری راجرز بر نگرش دانش‌آموزان نسـبت بـه مصـرف مواد مخدر

سید علی اکبر مرتضوی امامی1

دکتر قدسی احقر2  

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین تأثیر روش درمانجو- مدار راجرز بر نگرش نسبت به مواد مخدر دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 40 نفر در نظر گرفته شده است که با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه نگرش نسبت به مواد مخدر (دلاور،1383) بهره­گیری شد که دارای 40 سؤال پنج گزینه‌ای بود و روش درمانجو- مداری راجرز طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای اجرا شد. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کوواریانس) استفاده شد. یافته ­های پژوهش نشان داد که میزان نگرش نسبت به مواد مخدر دانش‌آموزانی که روش درمانجو- مدار راجرز را دریافت کرده‌اند به‌طور معنا‌داری پایین‌تر از میزان نگرش نسبت به مواد مخدر دانش‌آموزانی است که روش درمانجو- مدار راجرز را دریافت نکرده‌اند. روش درمانجو- مداری راجرز در تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر دانش آموزان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روش درمانجو-مداری راجرز سبب تغییر نگرش به مواد مخدر دانش آموزان گروه آزمایش شد. از این‌رو به نظر می‌رسد این برنامه به‌منزله یک عامل حفاظت کننده، سبب نگرش منفی نسبت به مصرف مواد مخدر می‌شود.

کلید واژگان: نگرش به مواد مخدر، درمانجو- مداری راجرز، دانش آموزان

___________________________

تاریخ دریافت: 3/2/94                             تاریخ  پذیرش:  30/6/94

1. دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرمان                                                                       emami_sajjad67@yahoo.com

2. عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران             ahghar2004@yahoo.com 

واژه‌های کلیدی: نگرش به مواد مخدر، درمانجو- مداری راجرز، دانش آموزان
متن کامل [PDF 591 kb]   (2390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/3 | پذیرش: 1394/6/30 | انتشار: 1395/10/18
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi Emami A, Ahghar, Ph. D. G. The Effect of Rogers' Client-Centered Approach on Students' Attitude towards Drug Abuse. QJFR 2015; 11 (4) :57-72
URL: http://qjfr.ir/article-1-62-fa.html

مرتضوی امامی سید علی اکبر، احقر قدسی. تأثیر روش درمانجو-مداری راجرز بر نگرش دانش‌آموزان نسـبت بـه مصـرف مواد مخدر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1393; 11 (4) :57-72

URL: http://qjfr.ir/article-1-62-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645