[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 101-118 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی
دکتر غلامعلی احمدی، دکتر ابراهیم ریحانی، اعظم توحیدی نژاد
چکیده:   (431 مشاهده)
تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی

دکتر غلامعلی احمدی1
دکتر ابراهیم ریحانی2
اعظم توحیدی نژاد 3


چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی (با شیوه بحثهای کلاسی) بر توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی بود. توانایی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در سه حیطه شناختی درک ریاضی، کاربرد و استدلال براساس حیطه‌های شناختی مطالعه تیمز مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀ دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی شهریار در سال تحصیلی 94-1393 است. حجم نمونه شامل 80 دانش آموز است که به شیوه تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش، آزمون سنجش توانایی عملکرد (دانستن، به کاربستن و استدلال ریاضی) دانش آموزان بود که از سؤالات حیطه شناختی آزمون تیمز ریاضی انتخاب شدند و پایایی آن 0/77  به دست آمد. متغیر آزمایشی (آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی با شیوه بحثهای کلاسی) در سه گام "اقدام"، "کاوش" و "بحث و خلاصه سازی" و با راهبردهای دهگانه تسهیل بحثهای کلاسی سیریلو (2013) در 16 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج به دست آمده از MANOVA نشان داد که توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان گروه  آزمایش در حیطه‌های شناختی دانستن و به کار بستن نسبت به گروه گواه بیشتر است و در حیطه استدلال تفاوت معنادار در دو گروه دیده نمی‌شود. آموزش مبتنی بر گفتمان سبب افزایش توانایی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در حیطه‌های شناختی مطالعه تیمز می‌شود.

کلید واژگان: گفتمان ریاضی، توانایی عملکرد ریاضی، حیطه­‌های شناختی مطالعه تیمز شامل دانستن، به کار بستن و استدلال

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/11/16               تاریخ پذیرش: 96/7/3
1. دانشیار برنامه­‌ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییahmadi@sru.ac.ir
2. دانشیار آموزش ریاضی،  دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی e_reyhani@sru.ac.ir
3. کارشناس ارشد برنامه­‌ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی(نویسنده‌ مسئول)                     azamtohidinezhad@ymail.com
 
واژه‌های کلیدی: گفتمان ریاضی، توانایی عملکرد ریاضی، حیطه‌های شناختی مطالعه تیمز شامل دانستن، به کار بستن و استدلال
متن کامل [PDF 607 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi, Ph.D. G A, Reihani, Ph.D. E, Tohidinezhad A. The Effects of Discourse-Based Mathematics Instruction on Fourth Graders’ Math Performance. QJFR. 2018; 15 (1) :101-118
URL: http://qjfr.ir/article-1-565-fa.html

احمدی غلامعلی، ریحانی ابراهیم، توحیدی نژاد اعظم. تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1397; 15 (1) :101-118

URL: http://qjfr.ir/article-1-565-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768